مخاطب؛ تهیه کننده فیلیمو و نماوا

به گزارش مرکز فروشگاهی، مستقل شدن فیلیمو و نماوا از یکدیگر باعث افزایش هزینه های جاری این دو پلتفرم شده و یکی از عوامل گران شدن قیمت اشتراک آن ها ساختن تولیدات مستقل است، که به گفته نماوا و فیلمو هزینه تولیدات جدید از اشتراکات مخاطبان فراهم می گردد.

مخاطب؛ تهیه کننده فیلیمو و نماوا

گروه فرهنگ و هنر مرکز فروشگاهی- ریحانه ابراهیمی؛ می دانستم بعضی ها تنهایی زیر بار خرید اشتراک فیلیمو و نماوا نمی فرایند و معمولا همراه با یکی، دو نفر دیگر اشتراک تهیه می نمایند، اما درست زمانی که آغاز کردم این مسئله را جدی دنبال کنم، درگفتگو با تعدادی از مخاطبان این دو پلتفرم متوجه شدم تقریبا هیچ کدام اشتراک را به تنهایی تهیه نمی نمایند. حتی یک نفر از مخاطبین این پتلفرم ها می گفت: ما اشتراک رو همگانی مصرف می کنیم، 5-6 تا خانواده به اشتراک به من وصلن.

در واقع یک اشتراک حکم ویلایی را دارد که نام کاربری همان کلید ویلاست و چندین خانواده و دوست می توانند این کلید را داشته باشند و به تمام خدمات ویلا دسترسی پیدا نمایند. تقریبا همه افرادی که از آن ها پرسیده شد که آیا اشتراک فیلیمو و نماوا را به تنهایی تهیه می نمایند پاسخ دادند خیر اصلا به صرفه نیست! و در ادامه گفتند معمولا چند خانواده همراه با هم و یا تعدادی از دوستان اشتراک را تهیه می نمایند.

باز هم جواب منفی گرفتیم این بار در پاسخ به سوال اینکه آیا کیفیت و محتوای ارائه شده توسط این دو پلتفرم متناسب با قیمت اشتراک آن ها است یا خیر، بعضی ها می گفتند کاش همه سریال ها، سینمایی ها و مستند های قدیم و جدید را اختیار مخاطب قرار می دادند، اما بعضی دیگر ناراضی از فیلم نامه و محتوای سریال های جدید بودند و بیان نمودند: کاش محتوا هم به نسبت قیمت بالا می رفت.

خب چرا اشتراک را تمدید می کنید؟! مسئله ایی که مطرح می گردد این است که چرا با وجود افزایش قیمت های اشتراک و متناسب نبودن قیمت اشتراک با محتوای ارائه شده بعضی از مخاطبان هنوز تمایل به تمدید اشتراک خودشان دارند. مخاطب علت های مختلفی داشت، ولی علت عمده ایی که مخاطب را به وفاداری با اکراه تشویق می کرد وابستگی به سریال هایی بود که انتشار آن ها به قبل از گران شدن قیمت ها بر می گشت، سریال هایی که هم زمان با قرنطینه اولین قسمت های آن ها منتشر شده بود، درست زمان هایی که به مخاطب توفیق اجباری در خانه ماندن را داده بودند و او برای گذران روز ها انتخاب های محدودی داشت که فیلم دیدن یک از آن ها بود. عده ایی دیگر هم علت اصلی تمدید اشتراکشان را دنبال کردن قانونی فیلم و سریال ها می دانستند. گروهی دیگر هم عطای وی او دی را به لقایش بخشیده بودند.

هدف، حمایت بود، اما انحصار نتیجه اش شد!

اوایل قرن جدید بود که فیلیمو تصمیم گرفت قیمت های کهنه اش را دور بریزد و خودش را نو نوار کند. البته که آشنا های قدیمی این پلتفرم هنوز در حال کلنجار رفتن با هزینه های اشتراک قبل بودند که این تغییرات جدید آن ها را شوکه کرد. 99 هزار تومان جدید ترین قیمت پیشنهادی فیلیمو برای اشتراک یک ماه است که البته 9 درصد مالیات هم بر این ارزش افزوده می گردد. در این کارزار رقیب، اما مهربان تر با مشتری های خودش تا کرد، نماوا برای اشتراک یک ماه مبلغ 59 هزار تومان را در نظر گرفته است، اما مبلغ مالیات، تن ها قیمت مشترک بین این دو رقیب است.

فیلیمو در طول یک ماه دو بار قیمت اشتراک های ماهیانه اش را افزایش داده است. این پلتفرم مبلغ 60 هزار تومان برای هر ماه را با افزایش 60 درصدی به مبلغ 100 هزار تومان رساند. بیشتر از یک سال است که با هدف رشد این دو پلتفرم که به منظور حمایت بیشتر از فراوری و دست اندر کاران داخلی ایجاد شده اند، تقریبا تمامی سایت های دانلود فیلم فیلتر شد. قوه قضائیه و نیرو های نظارتی دیگر در این مساله ورود جدی نموده و میدان را برای حضور و فعالیت پلتفرم های داخلی آماده کردند، اما همین حمایت ها موجب به وجود آمدن انحصار در بازار این دو پلتفرم شده است.

انحصاری شدن فیلیمو و نماوا مخاطب را به فردی منفعل تبدیل کرد که اگر می خواهد فراوریات نمایش خانگی را دنبال کند تقریبا چاره ایی جز خرید اشتراک از این پلتفرم ها نداشته باشد. هر چند که بعضی از مخاطبان این سریال ها بعد از گران شدن هزینه های اشتراک به فکر شکستن این انحصار افتاده و به سمت دانلود غیر قانونی این سریال ها رفتند، مسئله ای که همواره فیلیمو و نماوا از آن هراس داشتند.

این دو پلتفرم برای رعایت و فرهنگ سازی قانون مهجور حق حق انتشار در ایران، امکان دانلود و ذخیره هیچ یک از فیلم ها و سریال های ارائه شده را به مخاطبان خود نمی دهند، اما همواره هستند کسانی که دست سایت های دانلود غیر قانونی را خالی نگذاشته و امید مخاطب پناه آورده به خودشان را نا امید ننمایند.

همان سی دی بهتر نبود؟!

روابط عمومی فیلیمو به هزینه خرید فیلم های شبکه نمایش خانگی از سوپرمارکت ها اشاره نموده و گفته است: در روزگاری نه چندان دور همه به خاطر داریم که با خرید حضوری از سوپر مارکت برای تماشای چهار قسمت سریال در ماه 60 هزار تومان پرداخت می کردیم؛ اما امروز با یاری تکنولوژی و به سادگی و با هزینه ای بسیار مناسب به بیش از 24 قسمت سریال روز ایرانی در ماه دسترسی خواهید داشت.

زمانی می توان این حرف روابط عمومی فیلیمو را صحیح دانست که شما وقت و تمایل دیدن تمامی سریال هایی (اعمم از ایرانی و خارجی) را که این پلتفرم در اختیار شما قرار می دهد داشته باشید و هم چنین نیازمند به ذخیره کردن این فیلم بر روی حافظه شخصی خودتان نباشید. با در نظر دریافت اینکه شما مخاطب یک سریال یا یک فیلم سینمایی خاص باشید و زمان و علاقه کافی برای دیدن بقیه فیلم های ارائه شده را نداشته باشید خرید اشتراک از این پلتفرم ها شاید گزینه مناسبی برای شما نباشد.

غیر از این دو پلتفرم بستر های قانونی دیگری هم برای تهیه فیلم مورد نظر شما وجود دارد که هم از نظر مالی صرفه بیشتری دارد و هم امکان ذخیره این فیلم ها را برای مدت زمان نا محدود به شما خواهد داد. برای مثال اگر شما تنها، مخاطب سریال ملکه گدایان که سریال اختصاصی فیلیمو است، بوده و تمایل به دیدن این سریال به صورت هفتگی داشته باشید سایت اختصاصی این سریال پیشنهاد قانونی خوبی است که برای تبیین بیشتر، قیمت کیفیت های مختلف این سریال در زیر آمده است:

قیمت حجم کیفیت
10000تومان 4.3GB BLUERAY
9500 تومان 949MB 4K
9000 تومان 544MB 1080P
85000 تومان 293MB 720P
8000 تومان 181MB 480P
20000 تومان پیشنهادی همه کیفیت ها

در حالی است که با قیمت های فعلی این پلتفرم، شما برای دیدن چهار قسمت از این سریال، ماهیانه باید مبلغ 99 هزار تومان همراه با 9 درصد ارزش افزوده یعنی صد و هفت هزار تومان پرداخت کنید و امکان ذخیره این سریال را هم نخواهید داشت.

شرایط قبل از جدایی نماوا و فیلیمو از یکدیگر بهتر بود، هزینه های خانواده وی او دی قبل از جدایی، بین این دو عضو تقسیم می شد و بار کمتری بر روی دوش مخاطب می افتاد. اما هم زمان با جدایی این دو پلتفرم، که هیچ وقت دلیل آن هم تعیین نشد، مخاطب، فرزند طلاقی بود که خود را مجبور به انتخاب یکی از آن ها دید. البته که هر کدام از این دو پلتفرم برای جذب مخاطب هر روز جاذبه های خود را بالا تر می بردند و به گونه ایی مخاطب را برای تصمیم گیری دو دل می کردند.

نماوا بصورت اختصاصی به فراوری و پخش هم رفیق، هم گناه، قورباغه، گیسو، سیاوش و به تازگی هفت خوان اقدام کرد و فیلیمو هم در بخش فراوریات اختصاصی خود نهنگ آبی، ملکه گدایان، می خواهم زنده بمانم، شب های مافیا، خوب بد جلف 3، را به مخاطب نمایش خانگی ارائه کرد.

چند ماه قبل مخاطب با خرید اشتراک از یک پلتفرم قادر به دیدن تمامی سریال های عرضه شده در سینمای نمایش خانگی بود، ولی جدایی این دو پلتفرم مخاطب علاقه مند به نمایش خانگی را سرد رگم کرد و او را بین دنبال نکردن یک سری از سریال های نمایش خانگی و اکتفا کردن به فراوریات یک پلتفرم و یا متحمل هزینه های بیشتر شدن و تماشای همه فراوریات مخیرکرد.

بعضی مشترکان این دو پلتفرم برای جبران قسمتی از هزینه های خرید اشتراک، اقدام به خرید گروهی اشتراک می کردند. هر اشتراک در فیلیمو و نماوا قابلیت استفاده هم زمان پنج دستگاه را داشت، اما هم زمان با افزایش اولیه قیمت این پلتفرم ها قابلیت استفاده هم زمان پنج کاربر در فیلیمو به سه کاربر و در نماوا به یک کاربر کاهش پیدا کرد.

پول بلیت سینما را بدهید، در خانه آنلاین ببینید!

نماوا و فیلیمو تقریبا از اوایل قرنطینه که سینما ها بسته شدند به فکر اکران آنلاین فیلم های سینمایی افتادند و حتی نماوا عنوان پردیس نماوا را برای خود انتخاب کرد. اولین اکران آنلاین سینمایی خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا بود که با استقبال خوبی روبرو شد و همین، زمینه برای هموار شدن پخش آنلاین دیگر، سینمایی ها هموار کرد هر چند بعضی از کارگردانان تن به اکران آنلاین ندادند و منتظر بازگشایی سینما ها هستند.

شما برای دیدن یک فیلم اکران آنلاین در این پلتفرم ها باید مبلغ 30 هزار تومان به علاوه دوهزار و هفتصد تومان مالیات را پرداخت کنید. سانس این سینما هشت ساعته است یعنی شما بعد پرداخت، هشت ساعت فرصت دارید فیلم خریداری شده را تماشا کنید و بعد از این مدت دیگر امکان تماشای فیلم وجود ندارد.

قبل از تعطیلی سینما ها به دلیل شیوع کرونا مبلغ بلیت سینما سی هزار تومان بود، قیمت بلیت سینمای آنلاین نیز همین مقدار است البته با این تفاوت که شما همه امکانات برای پخش فیلم را باید خودتان تهیه کنید و خبری از پرده سینما و اسپیکر های مخصوص و سالن سینما نیست تنها نکته مشابه مبلغ پرداختی است که حتی آن هم خیلی مشابه به سینما نیست، زیرا سینمای فیزیکی، مالیاتی از شما درخواست نمی کرد!

چه کسی باید به فکر جیب مردم باشد؟

سوال اصلی این است که چرا قیمت اشتراک ها باید اینگونه بی حساب افزایش پیدا کند! هر چند فیلیمو حاضر به مصاحبه برای پاسخگویی به این سوالات ما نبود، اما مدیر عامل این شرکت، آقای شکوری مقدم در مصاحبه ایی که در اوایل این افزایش قیمت اشتراک ها با روزنامه صبح نو انجام داده بود دلیل گران شدن هزینه ها را افزایش فراوریات اختصاصی دانسته است. او با ذکر این نکته که در سال آینده قرار است هر 6 روز برنامه اختصاصی از فیلیمو پخش گردد گفته که هزینه این فراوریات باید از کاربران گرفته گردد.

وی اشاره نموده است تمام هزینه های فیلیمو برای ساخت یک فیلم به وسیله مخاطبان تهیه می گردد و راه درآمد دیگری وجود ندارد. شکوری مقدم گفت: قاعدتا باید از مشترکان بابت اشتراک ماهیانه 106 هزار تومان دریافت می کردیم و نحوه احتساب اشتراک ها را اینگونه بیان نمود: این به درآمد سرانه خانوار و نمونه های خارجی مرتبط است. در ترکیه هزینه اشتراک نتفلیکس چهارونیم دلار است. درآمد سرانه مردم آنجا سه هزار دلار است. همین را مبنای ایران کنیم. ما باید در سال 99 حدود 106 هزارتومان از مخاطبان دریافت می کردیم.

حالا اگر از زاویه فراوری به قضیه نگاه کنیم، در نیروی انسانی تا 45 درصد و در تجهیزات تا 130 درصد رشد هزینه داشته ایم. در ضمن تا سال گذشته سریال ها با نماوا مشترک بود که به دلیل سرشکن شدن هزینه ها، به لحاظ مالی به صرفه تر بود. جدایی این دو شرکت به لحاظ رقابتی به نفع مردم شده، اما از طرفی هزینه فراوری نیز افزایش می یابد.

نت فیلیکس با 203 میلیون نفر مخاطب سرآمد حوزه وی او دی در دنیا است. نت فیلیکس برای تهیه اشتراک به مشترکان خود سه قالب (Bsic,standard,premium) ارائه می دهد که هر یک از این قالب ها بر اساس تعداد دستگاه های متصل و کیفیت ارائه شده قیمت مختلفی دارد. حال اگر براساس حرف مدیر عامل فیلیمو معیار را بازار دنیای وی او دی قرار دهیم باید میزان درآمد را اصل قرار داد. برای مثال به مقایسه حداقل درآمد مردم در دو کشور ایران و آمریکا (که مهد نت فیلیکس است) می پردازیم.

در ایران نیز با توجه به بخش نامه وزارت کار و رفاه اجتماعی حداقل دستمزد ساعتی حدود 11 هزارتومان می باشد که با حساب روزانه 8 ساعت این مبلغ به 2 میلیون و 640 هزار تومان در ماه می رسد. با در نظر دریافت تخفیف های نوروزی فیلیمو، حداقل حقوق و دستمزد در ایران 41 برابر هزینه حق اشتراک در فیلیمو است، و به گزارش وزارت کار ایالات متحده آمریکا هر ساعت 7.25 دلار می باشد که با حساب کار روزانه 8 ساعت این مبلغ به 1740 دلار در ماه می رسد. درواقع حداقل حقوق و دستمزد در آمریکا 114 برابر هزینه حق اشتراک ماهانه نت فیلیکس است.

با مقایسه حداقل درآمد این دو کشور متوجه می شویم قیمت اشتراک فیلیمو تقریبا سه برابر گران تر از نمونه خارجی آن یعنی نت فیلیکس است هر چند مقایسه فیلیمو با نت فیلیکس از هر نظر اشتباه است چه از نظر محتوا و چه از نظر قیمت. با همه این تفاسیر آفت انحصاری شدن و نداشتن اختیار نهاد های نظارتی همچون ساترا برای کنترل افزایش قیمت ها مخاطب خودش را در زندان اجبار می بیند و تنها راه رهایی را در محروم شدن از این خدمات می داند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مخاطب؛ تهیه کننده فیلیمو و نماوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخاطب؛ تهیه کننده فیلیمو و نماوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید