آیا با تریتیکاله آشنایی دارید؟ کاربرد تریتیکاله

به گزارش مرکز فروشگاهی، تریتیکاله از پرورش همزمان دو غلات مهم غذایی یعنی گندم و چاودار فراوری میشود وبرای تقویت استخوان هاف تسکین آسم و تقویت جریان خون مفید میباشد.

آیا با تریتیکاله آشنایی دارید؟ کاربرد تریتیکاله

تریتیکاله چیست؟

علم مواد غذایی یکی از مهمترین علوم است. یکی از جالب ترین پیشرفت ها در اواخر قرن 19 رخ داد: زمانی که محققان گندم و چاودار(دو غلات مهم مواد غذایی) را با هم پرورش دادند تا تریتیکاله فراوری نمایند. نتایج بسیار مجذوب کننده بود. هدف از این ترکیب بدست آوردن هم زمان ویژگی گندم یعنی مقاوت در در برابر بیماری ها و مواد مغذی چاودار است.

نتیحه حاصل فراوری تریتیکاله با سطح بالاتری از املاح و ویتامین ها از هر دو گونه بود و آن را به غذای مغذی دام تبدیل کرد.اخیرا بخاطر شناخته شدن مواد مغذی آن ، تریتیکاله به غذای محبوب انسانی نیز تبدیل شده است. تریتیکاله در انواع سرلاک ها وجود دارد و می تواند بشکل های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد: غلات کامل، آرد،سرلاک،نان و ترد ها.

با وجود خواص شگفت انگیز و مواد مغذی تریتیکاله،تنها در 29 کشور و کلا 15 میلیون تن از این محصول کشت می شود. درست است که فرایند پرورش آن کمی پیچیده است و فراوری اولیه آن هزینه بیشتری دارد اما اگر خط فراوری آن کارسازی شود ،هزینه فراوریش برابر سایر غلات خواهد شد. اصلی ترین فراوری نمایندگان تریتیکاله لهستان،آلمان و فرانسه است.

مواد مغذی و فواید تریتیکاله

تولد این غلات هیبرید تنها یک دستاورد علمی نیست. این محصول حاوی مقادیر بالایی از فیبر،پروتئین و املاح است و اندازه این مواد از گندم و چاودار بیشتر است. تریتیکاله منبع غنی منگنز، آهن، مس،روی، فسفر،کلسیم، پپتاسیم و منیزیم است .بعلاوه انواع ویتامین E و B را به اندازه فراوان دارد.

کنترل دیابتتریتیکاله به افراد مبتلا به دیابت به شیوه های مختلف یاری می نماید.

اول از همه ، فیبر بالای تریتیکاله (50%بیشتر از گندم یا چاودار) موجب متعادل شدن سطح قند خون می شود.این مسئله مهمترین مسئله برای افراد دیابتی است. قند و گلوکوز های ساده ای که درجریان خون شناورند عامل اصلی دیابت اند. فیبر از این مساله جلوگیری می نماید.

دوما، مقدیر بالای منگنز موجود در تریتیکاله خط دوم دفاعی برای مقابله با دیابت است. منگنز نقش اصلی در فرایند آنزیمی تبدیل قند به سوخت را ایفا می نماید و از جذب قند به جریان خون جلوگیری می نماید. این خاصیت انرژی بیشتری به بدن می رساند و سطح قند را بهتر تنظیم می نماید.

تقویت هاضمههمانطور که پیشتر گفته شد، تریتیکاله منبع خوبی برای فیبر است(19گرم در هر فنجان)، که سیستم هاضمه را قوی می سازد.

فیبر غذایی به افزایش حجم مدفوع، حرکت سریع تر غذا در دستگاه هضم و افزایش سرعت جذب و دفع یاری می نماید. یعنی هر گونه سمی در معده سریعتر از بین می رود .

کارایی جذب مواد مغذی بالاتر می رود و فضای بیشتری برای غذا و مواد غذایی فراهم می شود. فیبر بالا به کاهش یبوست،اسهال،نفخ،گرفتگی و سایر ناراحتی های گوارشی حتی بیماری های جدی تر مانند بیماری کرون، زخم معده و حتی سرطان روده یاری می نماید.

تقویت جریان خون
گلبول های قرمز عناصر کلیدی سلامت انسان است و وظیفه اکسیژن رسانی به تمام بخش های بدن ازجمله اندام های حیاتی، سلول های پوست و بافت های ماهیچه ای را برعهده دارند.

آهن،مس و اسید فولیک عناصر ضروری در فراوری گلبول های قرمز اند و تریتیکاله هر سه این عناصر را به اندازه زیاد دارد. بدین معنی که تعداد گلبول های قرمز و جریان خون افزایش می یابد و سرعت ترمیم انواع بافت ها و سلول ها بیشتر می شود .

متابولیسم سلولی کارامد تر می شود ، رشد مو زیاد می شود و سطح انرژی بدن متعادل می شود.

افزایش فراوری سلولدرست مانند فیبر، تریتیکاله پروتئین بیشتری نسبت به گندم یا چاودار دارد. پروتئین بیشتر ، فراوری سلولی بیشتر بهمراه دارد؛ فرایند متابولیزم و آنزیمی را بهینه می سازدو فعالیت عمومی بدن بهتر انجام می پذیرد.

پروتئین همچون بلوکه های آجری اند و می توانند به آمینو اسید شکسته شوند و مجددا به هر ماده ای که بدن احتیاج دارد تبدیل شوند. بجز پروتئین، تریتیکاله منگنز،فولیک اسید و تعداد زیادی از سایر عناصر لازم برای فراوری سلولی را دارد.

تقویت رشد استخوان هاتریتیکاله منبع غنی املاح ضروری ساخت بافت استخوان است.. روی،فسفر،کلسیم و منگنز عناصر اصلی فراوری و تقویت استخوان ها بدن محسوب می شوند.

به افرادی که استخوان های سستی دارند یا افراد سالمندی که دچار ضعف استخوان بخاطر افزایش سن اند، توصیه می شود تریتیکاله را به برنامه غذایی خود بیفزایند.

این ماده غذایی رشد استخوان را ارتقا می دهد،سرعت ترمیم استخوان را بالا می برد و از بیماری هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری می نماید.

تسکین آسم
بالاترین اندازه املاح موجود در تریتیکاله منگنز است. تنها با مصرف یک وعده تریتیکاله می توانید بیش از 300% اندازه پیشنهادی روزانه منگنز دریافت کنید.

فاکتوری در منگنز وجود دارد که آنتی اکسیدان قوی و ضروری آنزیم سوپراکسید دیسموتاز است. مقادیر بالایی از منگنز و این آنزیم با کاهش ناراحتی های استرس اکسیداتیو مانند آسم و انواع بیماری های پوستی ارتباط دارند.

پیشگیری از نقص لوله عصبیمقادیر کافی از فولات در بدن مادران بار به پیشگیری از بیماری نقض لوله عصبی جنین یاری می نماید. کمبود فولیک اسید(نوعی ویتامین B) با خوردن غذاهایی مانند تریتیکاله جبران می شود.

احتیاطاندازه گلوتن تریتیکاله مانند گندم و چاودار بالاست و می بایست افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و از بیماری هایی مانند بیماری سلیاک رنج می برند از خوردن آن اجتناب نمایند و غلات هایی بدون گلوتنی مصرف نمایند که واکنش های آلرژیک شدید یا مسائل گوارشی ایجاد نمی نمایند.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون

به "آیا با تریتیکاله آشنایی دارید؟ کاربرد تریتیکاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با تریتیکاله آشنایی دارید؟ کاربرد تریتیکاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید