برخورد بیزینسی با یک هنر و پولدارهای خریدار

به گزارش مرکز فروشگاهی، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی که در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید، اگرچه که به نظر می رسید کوشش داشت دایره مخاطبان صنایع دستی را گسترده تر کند و این هنر را به میان اقشار مختلف جامعه ببرد، اما مشاهدات میدانی بازگوکننده حقیقت دیگری هم هست.

برخورد بیزینسی با یک هنر و پولدارهای خریدار

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی روز شنبه ـ نهم بهمن ماه ـ افتتاح شد و آنچه در ادامه می خوانید روایت خبرنگار صنایع دستی مرکز فروشگاهی از این نمایشگاه است:

انحصاری شدن تولیدکنندگان و خریداران صنایع دستی یکی از مسائلی است که در جریان گفت وگوهای متعدد از زبان کارشناسان و فعالان این حوزه شنیده بودیم. تا اینکه روز دوشنبه ـ 11 بهمن ماه ـ برای تهیه گزارش میدانی راهی بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی شدیم و این حقیقت را با گوشت و استخوان لمس کردیم.

نمایشگاه با گذشت چند روز از برگزاری همچنان ترافیک سنگینی را در راه های منتهی به محل عرضه آثار به خود می دید و با توجه به کوتاه بودن روزهای بازدید، وقوع چنین رخدادی چندان هم دور از انتظار به نظر نمی رسید.

راننده ای که همراهمان بود مدام به ماشین های لوکس اطرافمان اشاره می کرد و می گفت: اگر این ها کاسه و بشقاب نخرند پس چه کسی بخرد؟!

اگرچه در بدو ورود به سالن خلیج فارس که به نمایش آثار صنایع دستی اختصاص داشت، همچنان زرق و برق خودروهای لوکس به چشم می آمد اما چند قدم جلوتر بعضی خریداران عادی به چشم می خوردند که با حضور در این سالن از غرفه ها بازدید و بعضا کالاهایی را خریداری می کردند.

در بعضی موارد نیز بازدیدکنندگانی حضور داشتند که صرفا چشمِ خرید از غرفه ها را داشتند و زمانی که صاحب غرفه قیمت کالایی را به آنان اعلام می کرد، مسیرشان را به سمت غرفه بعدی تغییر می دادند.

نمایشگاه صنایع دستی از نگاه خریداران

فارغ از این مساله که آیا خریداران محصولات صنایع دستی صرفا به یک قشر خاصی محدود شده است یا خیر، یکی از موارد مهمی که در پانزدهمین نمایشگاه به چشم می آمد، پررنگ بودن انگیزه مالی فروشندگان محصولات صنایع دستی بود. یکی از خریداران حاضر در نمایشگاه که از این موضوع رضایت نداشت، در همین رابطه به مرکز فروشگاهی گفت: برخلاف سال های قبل هم کیفیت محصولات به نسبت قیمت پایین آمده است و هم اینکه برخوردها خیلی بیزینسی شده است.

یکی دیگر از مواردی که چندین بازدیدکننده به آن اشاره کردند، بحث کوتاه بودن تعداد روزهای بازدید از نمایشگاه بود. یکی از بازدیدکنندگان در همین رابطه، چنین گفت: همین که ساعت و روزهای بازدید از نمایشگاه محدود است، کار کمی سخت می گردد.

عده ای دیگر از بازدیدکنندگان که غرفه ها را با دقت بالاتری رصد نموده بودند، نسبت به نداشتن اصالت در بعضی غرفه ها گله داشتند؛ برای مثال در غرفه استان البرز فیروزه کوبی دیده می شد و یا در غرفه استان تهران سبد بافی.

گویی هر استان بیشتر کسب عایدی را مد نظر داشت، هر کاری که پیش بینی می کردند برای فروش مناسب است را آورده بودند و از این منظر چندان روی هویت سازی استان ها، محصولات، نوآوری و خلاقیت تأکید نداشتند.

از دیگر انتقاداتی که به وسیله بازدیدکنندگان پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی مطرح شد، نبود راهنمای مسلط در نمایشگاه برای هدایت بازدیدکنندگان به سمت غرفه های مد نظرشان بود. اگرچه ناظرهای پروتکل های بهداشتی در بدو ورود به هر سالن حضور داشتند اما اغلب اطلاعات درست و کاملی از محل جغرافیایی غرفه های هر استان نداشتند.

نمایشگاه صنایع دستی از نگاه فروشندگان

صاحبان غرفه های صنایع دستی نیز نکات قابل توجهی از دوره 15 ام نمایشگاه بازگو کردند. یکی از این افراد که مبلغ اجاره غرفه ها را بالا می دانست، در این رابطه به خبرنگار مرکز فروشگاهی گفت: همه چیز خوب بود ولی اجاره غرفه گران بود. هزینه ها بالا است و 5 میلیون تومان برای اجاره غرفه مبلغ بالایی است.

یکی دیگر از فروشندگان نیز به نبود امنیت در فضای نمایشگاه به عنوان یک مشکل اشاره و توضیح داد: تلفن همراه من را در غرفه خودم دزدیدند!

در این رابطه اغلب صاحبان غرفه ها صرفا از مقدار استقبال ابراز رضایت داشتند و تعداد قابل توجهی از آنان شرایط تقاضا برای خرید آثار هنری صنایع دستی را چندان مطلوب توصیف نمی کردند.

به گزارش مرکز فروشگاهی، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با روینمودهایی تازه و بخش هایی متنوع، شنبه 9 بهمن ماه با حضور سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسوولان کشوری و لشگری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه که تا 12 بهمن ماه ادامه داشت و تا به امروز خبری رسمی مبنی بر احتمال تمدید تاریخ آن به گوش نرسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برخورد بیزینسی با یک هنر و پولدارهای خریدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد بیزینسی با یک هنر و پولدارهای خریدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید