بهترین جاذبه های لرستان همراه با توضیحات

به گزارش مرکز فروشگاهی، بهترین جاذبه های لرستان

استان لرستان و به ویژه شهر خرم آباد از زیباترین مناطق دیدنی کشور هستند. لرستان یکی از نخستین سکونتگاه های انسان بوده و از اهمیت تاریخی فوق العاده ای برخوردار است. از طرفی دیگر استان لرستان سومین استان پر آب ایران، دارای مناظر دیدنی و طبیعتی فوق العاده است به گونه ای که لقب عروس طبیعت را برای آن انتخاب نموده اند. در کنار هم قرار دریافت دیدنی های طبیعی، تاریخی و فرهنگی باعث شده که هر سال گردشگران زیادی به این استان سفر نمایند.هر فردی با هر سلیقه ای می تواند تفریحات مورد علاقه خود را در این جا پیدا کند. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا بعضی از بهترین جاذبه های لرستان را به شما معرفی کنیم.

بهترین جاذبه های لرستان همراه با توضیحات

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک که در زمان ساسانیان احداث شده تا زمان حکومت قاجار دژ شاپورخواست نامیده می شد. نام این اثر کهن که مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته سال 1348 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این سازه تاریخی از آن موقع تا امروز شاهد رویدادهای تاریخی مهمی بوده است. قرن چهارم هجری قمری مقر حکومت آل حسنویه و گنجور این جا بود، پس از آن اتابکان لر کوچک و والیان لرستان صاحبان قلعه بودند تا این که در دوران قاجار تبدیل به پادگان نظامی شد و مدتی هم در زمان حکومت پهلوی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفت.

امروز اما تبدیل به موزه مردم شناسی و مفرغ های لرستان شده و بی شک از بهترین جاذبه های لرستان محسوب می گردد. جالب است بدانید که آب مورد احتیاج ساکنان قلعه به وسیله چاهی به عمق 40 متر زیر زمین تامین می شد که به سرچشمه های آب گلستان می رسد و البته آب این چاه هنوز هم قابل استفاده است.

برای کسب اطلاعات کامل تر درباره سرگذشت این قلعه قدیمی این مطلب را مطالعه کنید.

آدرس: قلعه فلک الافلاک، خیابان امام (ره)، دوازده برجی، خرم آباد، استان لرستان، ایران

دریاچه گهر

یکی از زیباترین جاذبه های لرستان که در ارتفاعات زاگرس و شهر دورود قرار گرفته دریاچه گهر است. دسترسی به نگین گردشگری اشترانکوه کار دشواری است که البته دیدنش ارزش به جان خریدن تمام سختی های راه را دارد. برای رسیدن به آن باید به دورود یا الیگودرز سفر کنید.

از شهر دورود 17 کیلومتر طی کنید تا به روستای درب آستانه و چشمه خیوه برسید. از این جا به بعد جاده آسفالت تمام می گردد و باید 18 کیلومتر بعدی را در راستای خطرناک طی کنید تا به شرق دریاچه گهر عظیم برسید.

راه دوم از شهر الیگودرز به روستای چشمه می روید و از آن جا به سمت تپه تاپله ادامه می دهید. راستا دوم کوتاه تر است و بعد از 3 ساعت ماشین سواری و حدود یک ساعت و نیم پیاده روی به مقصد می رسید.

آدرس: استان لرستان، منطقه حفاظت شده اشترانکوه، بین دورود، الیگودرز و ازنا

آبشار آب سفید

از دیگر جاذبه های لرستان که متعلق به طبیعت تماشایی زاگرس است می توان به آبشار آب سفید اشاره نمود. آبشاری به ارتفاع 70 متر و عرض تاجی که در روزهای پرآب سال به بیش از 8 متر می رسد. این نام به خاطر ایجاد حباب های سفید رنگ بر اثر ترکیب هوا با آب آبشار انتخاب شده است، به گونه ای که بیننده آب را به رنگ سفید می بیند. فصل بهار و تابستان هوای منطقه بسیار دلچسب است و لذت تماشای آن دوچندان می گردد.

علاوه بر خود آبشار طبیعت زیبای پیرامون آن که شامل درخت های گردو، بلوط، سرو کوهی، لاله های واژگون، زالزالک، انجیر وحشی، نسترن و تمشک می گردد هم دیدنی هستند. اگر از الیگودرز حرکت می کنید باید دو ساعت را برای رانندگی تا آبشار کنار بگذارید. اطلاعات کامل تر درباره آبشار آب سفید را در این صفحه مطالعه کنید.

آدرس: ایران، لرستان، شهر الگودرز، جاده امامزاده مومد حسن

بام لرستان

بام لرستان ترکیبی از دیدنی های طبیعی و دیدنی های مدرن زندگی امروز است. درشرق شهر خرم آباد کوه مدبه قرار گرفته که چشم انداز آن رو به شهر است به همین علت نام بام لرستان را برای آن انتخاب نموده اند. ایستادن بر بالای آن و تماشای شهر به ویژه در شب و هنگام روشن شدن چراغ خانه های بسیار لذت بخش خواهد بود.

البته این محل تنها محلی برای گردش نیست بلکه مجتمعی تحقیقاتی نیز در آن قرار گرفته و مرکز تحقیق بر روی گیاهان دارویی است. از طرفی مدرن ترین رصدخانه خاور میانه هم همین جا ساخته شده است.

آدرس: لرستان، خرم آباد، شرق خرم آباد، کوه مدبه

تونل برفی ازنا

در ادامه معرفی جاذبه های لرستان به تونل برفی ازنا می رسیم که یکی از شگفتی های طبیعت است. تونلی به طول 800 و ارتفاع بین 2.5 تا 3 متر که با هزاران تن برف شکل گرفته است. برف هایی که طی هزاران سال روی هم جمع شده اند و با جاری شدن رودی از آب شدن آن ها در فصل گرم چنین تونلی را شکل داده اند. به یاد داشته باشید که بازدید از این تونل خطرناک است و همواره احتمال ریزش وجود دارد.

از ورود بیش از حد به داخل آن پرهیز کنید و تنها از خنکای مطبوع برف ها در فصل بهار و تابستان لذت ببرید. برای رسیدن به تونل برفی باید به اشترانکوه بروید. رشته کوهی با 13 قله که در فاصله 5 کیلومتری شهر ازنا قرار گرفته است. از روستای کمندان به ازنادره بروید تا تونل برفی را بیابید.

غار کلماکره

از دیگر جاذبه های لرستان غار کَلْماکَره است که البته از اهمیت تاریخی زیادی نیز برخوردار است و یکی از 6 گنج عظیم دنیا به صورت اتفاقی همین جا کشف شد. گفته می گردد که دولت های باستانی ایران در دوران هخامنشیان و ساسانیان از این جا به عنوان خزانه خود استفاده می کردند. بعضی نیز معتقدند که عیلامیان آن را در اختیار داشتند.

غار در شهرستان پلدختر واقع شده است و داستان های بسیاری درباره سرنوشت آن گفته می گردد. متاسفانه اشیا تاریخی غار کاملا غارت شده و به خارج از کشور منتقل شده اند. امروز تنها می توانید برای دیدن جاذبه های طبیعی و ستون های رسوبی به غار بروید. جالب است بدانید که نقاب هایی طلایی متعلق به حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح در غار کشف شد که چیزی شبیه به نقاب های بالماسکه امروزی است.

گفته می گردد که از 5000 عتیقه یافت شده در غار تنها 10 درصدشان در کشور به جامانده اند و برای دیدن باقی آن ها باید سری به موزه های مشهور مانند لوور، متروپولیتن، میهو کیوتو و … بزنید.

آدرس: استان لرستان، شهرستان پل دختر، 13.5 کیلومتری شمال غربی شهر پل دختر در جنوب کوه مله، ارتفاع 550 متری از سطح دشت روستای دره باغ

دره کهمان

در میان تمامی شهرهای زیبا و جاذبه های لرستان شهرستان سلسله با مرکز الشتر توانسته لقب بهشت لرستان را از آن خود کند. دره کهمان چندین کیلومتر طول دارد. به دره کهمان، تخت شاه هم می گویند. این جا هم علاوه بر جاذبه های دیدنی از ارزش بالای تاریخی برخوردار است و قدمت آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان می رسد. نام دره سال 1380 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به دلیل زیبایی فوق العاده پادشاهان نیز برای تفریح به این دره می آمدند و آثار تختگاهی متعلق به دوران قاجار هنوز در آن مشاهده می گردد. از جمله دیدنی های آن می توان به درخت های مرتفع، طبیعت دست نخورده، یخچال های طبیعی، چندین غار، گیاهان کمیاب، چندین چشمه و آب و هوای خنکش اشاره نمود.

برای رسیدن به آن باید شمال استان و الشتر بروید. خیابان شهید مدنی، راستا دره تنگ شما را به کهمان می رساند.

مسجد سلطانی بروجرد

برای دیدن یکی دیگر از جاذبه های لرستان به شهر بروجرد سفر می کنیم و سری به مسجد سلطانی بروجرد که با نام های مسجد امام و مسجد شاه نیز شناخته می گردد، می زنیم. بنای مسجد با 7000 متر مربع وسعت بر روی مسجد جامع عتیق ساخته شده که قدمت آن به پیش از اسلام می رسید و قبل از آن آتشکده بود.

در زمان زنده آن مسجد تخریب شد و ساخت مسجد جدیدی شروع گشت که البته تکمیل آن تا زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار طول کشید. همین امر باعث شد تا نام سلطانی را برایش انتخاب نمایند. مشابه این مسجد در شهرهای قزوین و تهران نیز ساخته شدند. نمونه مشابه اش در تهران، مسجد امام بازار است. البته مسجد سلطانی از همه قدیمی تر بوده و عنوان عظیم ترین مسجد تاریخی غرب کشور را از آن خود نموده است.

آدرس: لرستان، بروجرد، میدان قیام، خیابان صفا

آبشار بیشه

آبشار بیشه در شهرستان خرم آباد و نزدیکی شهر دورود قرار گرفته است. نام این مورد از جاذبه های لرستان سال 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. ارتفاع آبریز آن 48 متر است و پس از طی راستا 10 متری وارد رودخانه سزار می گردد. آبشار در ارتفاعات کوهستانی قرار گرفته و بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و تابستان است.

به یاد داشته باشید که شنا کردن در آبشار بیشه بسیار خطرناک است و به هیچ وجه چنین کاری را انجام ندهید. بهترین گزینه برای گردش در آن پیک نیک رفتن همراه با خانواده است. البته لطفا اثری از خود در طبیعت باقی نگذارید و از ریختن زباله در طبیعت خود داری کنید.

برای کسب اطلاعات کامل تر درباره این مورد از جاذبه های لرستان این مطلب را بخوانید.

آدرس: استان لرستان، شهر خرم آباد، بخش پاپی، روستای بیشه، آبشار بیشه

تنگه شیرز

جاذبه های لرستان و طبیعت فوق العاده اش تمامی ناپذیرند و هر یک زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. تنگه شیرز در 50 کیلومتری شهر کوهدشت جزو دیدنی هایی متفاوت از سایر مناظر طبیعت کشورمان است. راه رسیدن به آن با گل های رنگارنگ فرش شده و پس از گذشتن از دیوار سنگی پیاده روی به سمت تنگه شروع می گردد.

رود میان تنگه به سیمره می ریزد و مقصد بعدیشان روخانه کرخه است. تنگه حدود 5 کیلومتر از میان صخره هایی با ارتفاع بین 150 تا 200 متر امتداد می یابد. گاهی به هم رسیدن صخره ها مانع عبور نور خورشید و رسیدنش به شما می شوند. در انتهای راستا به دشتی بکر خواهید رسید که محلی فوق العاده برای استراحت است. اما اینجا سرانجام راه نیست، در ادامه غاری به طول 150 متر قرار گرفته که تنها 20 از آن نور خورشید قابل مشاهده است.

پیشنهاد می کنیم با پای برهنه به غار نروید و کفش و لباس اضافه نیز همراه خود داشته باشید تا بعد از خیس شدن در رودخانه لباس های خود را تعویض کنید.

دره خزینه

اگر به دیدینی های دنیا علاقه مند باشید حتما تا به حال عکس هایی از گرند کانیون را دیده اید و آرزو می کنید یک بار هم که شده آن را از نزدیک ببینید. باید بگوییم که دره خزینه از جاذبه های لرستان در شهر پلدختر شباهت بسیاری از به این جاذبه مشهور دارد. دره ای شگفت انگیز که در طی سال های بسیار شکل گفته است.

عبور رودخانه کرخه از میان دره زیبایی آن را چندین برابر نموده است. در کنار تمامی این شگفتی ها بر روی آن پل معلقی ساخته شده که با طول 112 و ارتفاع 85 متر، عنوان مرتفع ترین پل معلق خاور میانه را بدست آورده است (ارتفاع پل معلق مشکین شهر 5 متر از این جا کمتر است).

در بخشی از دره به نام پیچ نعل اسبی شباهت به گرند کانیون به اوج خود می رسید و هر کسی نمی توانید تفاوت آن ها را از یکدیگر تشخیص دهد.

اگر شهامت ایستادن بر بالای پل و تماشای مناظر اطراف را دارید پیشنهاد می کنیم بازدید از دره خزینه را حتما در فهرست بازدیدهایتان در استان لرستان بگنجانید. آب و هوای منطقه کوهستانی است و بهترین زمان بازدید از آن در فصل های بهار، تابستان و اوایل پاییز می باشد.

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، روستای دره خزینه

در صورتی که تمایل سفر به استان کهن لرستان و بازدید از جاذبه های طبیعی بی مثالش را دارید پیشنهاد می کنیم راهنمای سفر به لرستان را مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات کامل از هتل ها، رستوران ها، آب و هوا، راه های دسترسی و اطلاعات ضروری این استان کسب کنید.

منبع: الی گشت

به "بهترین جاذبه های لرستان همراه با توضیحات" امتیاز دهید

1 کاربر به "بهترین جاذبه های لرستان همراه با توضیحات" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین جاذبه های لرستان همراه با توضیحات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید