خانه مشخص الکتاب، یادگاری از مشروطه در کرمانشاه

به گزارش مرکز فروشگاهی، خانه مشخص الکتاب، خانه ای درون گراست که به وسیله یکی از آزادی خواستار دوران مشروطه در کرمانشاه بنا شد.

خانه مشخص الکتاب، یادگاری از مشروطه در کرمانشاه

کرمانشاه یکی از کلان شهرهای ایران است و مهم ترین شهر در منطقه مرکزی غرب ایران به شمار می آید. کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می شود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی شود. جاذبه های تاریخی پیش از اسلام شهر کرمانشاه بیشتر آثار به جای مانده از دوران ساسانیان است که سرآمد آن ها طاق بستان است که به گونه ای نماد شهر کرمانشاه هم به شمار میرود اما بیشتر بناهای تاریخی پس از اسلام در شهر کرمانشاه بیشتر مربوط به دوره قاجار می شوند، زمانی که شهر کرمانشاه به علت موقعیت خود مورد توجه دولت قرار می گیرد. در حقیقت معماری قدیمی شهر از حال و هوای دوران قاجار نشات گرفته است. خانه تعیین الکتاب نیز از آثار تاریخی دوران قاجار در کرمانشاه است.

کرمانشاه از جمله مناطقی بود که در ابتدای سلطنت آقا محمدخان قاجار به تصرف وی عایدی. در قرن نوزدهم بر اهمیت تجاری و استراتژیک شهر کرمانشاه افزوده شد و کرمانشاه به عنوان مرکز کردستان ایران انتخاب شد. این شهر در دوران قاجار مورد توجه دوباره حکومت از لحاظ سیاسی و اجتماعی نهاده شد و در سال 1184 با منصوب شدن محمد علی میرزا دولتشاه به حکومت کرمانشاه، طرح های شهری را در کرمانشاه به اجرا درمی آورد و شکل کنونی شهر کرمانشاه را بنا می نماید. در همین دوران بناهای تاریخی بسیاری در این شهر احداث شدند که یکی از آن ها خانه تعیین الکتاب بود.

کرمانشاه به طور فعال در انقلاب مشروطه درگیر بود و این شهر در جنبش مشروطه سهمی بسزا داشت. میرزا حسن خان از جمله آزادی خواستار صدر مشروطیت در شهر کرمانشاه بوده است که بانی و مالک خانه تعیین الکتاب است. در کرمانشاه میرزا حسن خان را بیشتر با نام دبیر اعظم می شناسند.

خانه میرزا حسن خان مدنی معروف به تعیین الکتاب در محله قدیمی علاف خانه واقع شده است که راه دسترسی به آن به وسیله کوچه توکل و فیض مهدوی است.

این خانه از نوع خانه های درون گراست و با عبور از هشتی به حیاط بیرونی و به وسیله راهرویی دراز به حیاط اندرونی راه می یابد. این راهرو با زاویه 90 درجه دو حیاط را به هم متصل می نماید. به عبارتی امکان دید مستقیم از حیاط بیرونی به حیاط اندرونی وجود ندارد.

اندرونی که بخش اصلی بنا محسوب می شود، به صورت حیاط نسبتا بزرگی به مساحت 154 متر مربع است. بخش اندرونی در سه طرف حیاط دارای فضاهای مسکونی است و در ضلع جنوبی که اتاق ندارد با طاق نماهایی تزیین شده است. در ضلع شمالی حیاط، میهمان خانه بزرگی نیز وجود دارد.

این بنای تاریخی کرمانشاه در تاریخ 10 خرداد سال 1382 با شماره ثبت 9145در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / خبرگزاری ایسنا

به "خانه مشخص الکتاب، یادگاری از مشروطه در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه مشخص الکتاب، یادگاری از مشروطه در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید