ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟

به گزارش مرکز فروشگاهی، بسیاری از ما تا به امروز مطمئناً برای یک بار هم که شده دندان درد کشیده و از زور درد به دندانپزشک مراجعه کرده ایم . برای بیشتر افراد مسائل دندانی از همان کودکی ایجاد شده و خیلی از بچه ها از همان سنین ابتدایی دارای چندین دندان پوسیده هستند که به مرور زمان و عدم درمان به موقع و مناسب ، این پوسیدگی ها وسعت بیشتری یافته و به عصب دندان یا ریشه می رسند که در آن زمان هم درد دندان بیشتر شده و هم درمان پیچیده تر و پرهزینه تر می شود .

ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟

ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟

بسکمک از ما تا به امروز مطمئناً برای یک بار هم که شده دندان درد کشیده و از زور درد به دندانپزشک مراجعه کرده ایم . برای بیشتر افراد مسائل دندانی از همان کودکی ایجاد شده و خیلی از بچه ها از همان سنین ابتدایی دارای چندین دندان پوسیده هستند که به مرور زمان و عدم درمان به موقع و مناسب ، این پوسیدگی ها وسعت بیشتری یافته و به عصب دندان یا ریشه می رسند که در آن زمان هم درد دندان بیشتر شده و هم درمان پیچیده تر و پرهزینه تر می شود .

حال سؤال این است که علت این امر چیست ؟ چرا ما ایرانی ها از شرایط دندانی خوبی برخوردار نبوده و در سنین بالا همین موضوع ، مشکل بزرگ بهداشتی برای افراد کهنسال محسوب می شود که در نهایت باعث از دست دادن کل دندان یا تعداد زیادی از دندان هایشان می شوند .

در این زمان این سؤال مطرح می شود که چه راهکاری می توان برای بچه ها خود پیش گرفت که در آینده با چنین مسئله ای روبرو نشوند ؟ آیا این مشکل قابل پیشگیری است ؟ و آیا می توان از همان کودکی جلوی پوسیدگی و از دست دادن دندان را تا حد زیادی گرفت ؟

در همین خصوص با دکترمحمدرضا طاهریان ، دندانپزشک و مسؤول کمیته انتشارات و تبلیغات انجمن دندانپزشکی ایران مصاحبه ای ترتیب دادیم تا برای سؤالاتمان به پاسخ هایی دست یابیم .

شرایط سلامت دندانی در بچه ها ایرانی

متاسفانه میزان شاخص DMF یعنی میزان میانه پوسیدگی دندان ،Decay به علاوه دندان های کشیده شده Missing و دندان های پر شده filling در بچه ها ایرانی برابر چهار است حال آنکه این میزان در کشورهایی مثل سوئد که برای پیشگیری و بهداشت اهمیت زیادی قائل هستند به عدد یک تنزل یافته است .

نقش آموزش در ارتقای سلامت دهان و دندان

بدون شک نشان دادن اهمیت سلامت دندان ها و نقش آنها در جویدن صحیح غذا که موجب استفاده مناسب از مواد غذایی و کمک به سلامت دستگاه گوارش می شود و نقش دندان ها در تامین زیبایی و سلامت روحی فرد و تکلم از جمله مواردی هستند که سبب جلب حساسیت افراد برای برخورد فعال در زمینه تامین سلامت دندان ها به ویژه سلامت دندان ها در بچه ها می شود .

مدیر مسؤول و سردبیر مجله دندانپزشکی امروز در ادامه می افزاید : جنبه دیگری که در آموزش افراد و آگاه سازی اهمیت دارد چگونگی پیشگیری و رعایت بهداشت است که از سه جنبه مورد بررسی قرار می گیرد .

1- تغذیه : در این مورد باید از مواد قندی و کربو هیدرات به موقع استفاده شود . مصرف مواد قندی و شکلات که بسیار مورد علاقه بچه ها است هنگام صرف غذا از میزان تبعات تخریبی این مواد به روی دندان ها می کاهد . به هر حال باید سعی کنیم از استفاده بی رویه بچه ها از مواد قندی بکاهیم .

2- رعایت بهداشت و مسواک کردن : بچه ها از علاقه مندی والدین خود به رعایت بهداشت و مسواک زدن تاثیر می گیرند . ضمن نشان دادن این علاقه و رعایت بهداشت از طریق والدین باید در کار رعایت بهداشت و مسواک زدن به بچه ها به ویژه بچه ها کم سن و سال کمک کنیم .

3- استفاده از فلوراید : استفاده از فلوراید باید با توجه به میزان فلوراید آب شهر انجام شود . فلوراید تراپی در مناطقی که فلوراید موجود در آب بیش از استاندارد است با نقاطی که میزان فلوراید آب ناکافی است کاملاً نتایج متفاوتی به بار می آورد . استفاده از فلوراید باید تحت نظر دندانپزشک و براساس تجویز پزشک انجام شود .

چگونگی مسواک زدن در بچه ها

قاعده مسواک زدن صحیح را باید به تدریج به بچه ها بیاموزیم . برای این کار باید اولاً والدین کودک خود ، مسواک زدن صحیح را از دندانپزشک یا بهداشت کار دهان و دندان بیاموزند و سپس آن را به طور کامل و صحیح به بچه ها خود یاد دهند . دو نکته ای که هنگام مسواک کردن دندان ها نباید فراموش شود آن است که اولاً اگر بلافاصله بعد از غذا خوردن مسواک می زنیم باید قبل از مسواک زدن و در جهت کاهش اسید تهیه داخل دهان ابتدا چند بار دهان خود را با آب بشوییم و سپس اقدام به مسواک زدن کنیم زیرا مسواک زدن در شرایطی که محیط دهان اسیدی است موجب تخریب دندان ها می شود . نکته دوم آن است که باید دقت کنیم که پرزهای چشایی و قسمت های عقبی دهان به خوبی تمیز شود زیرا وجود مواد غذایی در این نقاط هم باعث تولید اسید و تخریب دندان ها می شود .

دکتر طاهریان در ادامه به مراجعه سالانه افراد به دندانپزشک به نام عامل اصلی برای پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان و ناراحتی های دهان و لثه اشاره می کند و درباره تعداد مراجعات مورد نیاز و کافی برای هر فرد به دندانپزشک می گوید : بیماری دندان و لثه تا زمانی که به وخامت معینی نرسند موجب درد نمی شوند یعنی بیماری های دندان و لثه درمانی زمانی با علامت درد همراه می شوند که پیشرفته و وخیم باشند ، بنابراین توصیه می شود که برای جلوگیری از وخامت بیماری های لثه و دندان هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنیم . توجه کنید که درد معمولاً فقط در مراحل نهایی بیماری ظاهر می شود .

وی گفت : بدون شک مراجعات دوره ای از میزان وخامت بیماری های لثه و دندان می کاهد و نتایج شاخص آن عبارت است از:

- پیشگیری به موقع موجب حفظ سلامت ، افزایش و طول عمر دندان ها می شود و در بسکمک از موارد از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می کند .

- پیشگیری به موقع موجب می شود که هزینه درمان های سنگین از دوش بیمار برداشته شود . مسلماً هزینه روت کانال تراپی (عصب کشی) چند برابر پرکردگی معمول است .

- پیشگیری به موقع از ریسک ها و خطرات ناشی از درمان های پیشرفته می کاهد .

وی در انتها در پاسخ به این سؤال که آیا وجود دندان های عفونی در بچه ها موجب سایر عوارض جسمی (عمومی) می شود ،

پاسخ داد : طیف اصلی میکروب ها در عفونت های دهان و دندان و لثه ، استرپتوکوک ها هستند ، این میکروب ها می توانند سبب آندوکاردیت باکتریال (مسائل قلبی) شده و باعث ایجاد مسائل دریچه ای قلب شوند و در برخی موارد سبب واکنش های اتوایمون شده و برای فرد مسائل رماتیسمی ایجاد کنند .

منبع:وفاق

ارسال از طریق کاربر محترم سایت : sajad2007

منبع: راسخون

به "ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید