شرایط تحصیل در مجارستان از دبستان تا دکتری

به گزارش مرکز فروشگاهی، تحصیل در کشور مجارستان چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟ آیا امکان تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان وجود دارد؟ در این مقاله ما به مهمترین و اساسی ترین نکات و موارد تحصیل در کشور مجارستان بصورت خلاصه و ساده می پردازیم.

شرایط تحصیل در مجارستان از دبستان تا دکتری

تحصیل در مجارستان و شرایط عمومی آن

مجارستان کشوری واقع در مرکز قاره اروپا به پایتختی بوداپست است که عضو پیمان شنگن محسوب می گردد.

کشورهای همجوار مجارستان شامل اتریش، اسلواکی، اوکراین، رومانی، صربستان، کرواسی و اسلوونی می باشند.

نظام حاکم بر مجارستان دموکراسی بوده و زبان رسمی این کشور مجاری و دین رسمی این کشور مسیحی است. واحد پولی مجارستان فارینت (HUF) می باشد.

تحصیل در هر کشوری شرایط خاص خود را برای دانشجویان بین المللی دارد. در صورتی که شما قصد تحصیل در کشور مجارستان را دارید، می بایست ابتدا از شرایط تحصیل در مجارستان اگاه شوید.

مجارستان

مجارستان کشوری در اروپای مرکزی که تحت عنوان عروس کشورهای اروپایی قرار گرفته است و 93030 کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود 10 میلیون نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

این کشور با اسلواکی، اتریش، رومانی و اکراین و اسلوونی هم مرز بوده و دارای همسایگی است.

و به غیر از بوداپست با 1 میلیون و 740 هزاز نفر جمعیت ،که پایتخت این کشور می باشد؛ می توان از دبرسن با جمعیتی 205000 نفری، میشکولتس با 187000 نفر، سگد 163000 نفر و گیور هم 129000 نفر جمعیت،به عنوان مهم ترین شهرهای این کشور یاد کرد.

به علاوه شهر پچ با جمعیت 158000 نفری، عنوان پایتخت فرهنگی این کشور را دارد. یکی از مهم ترین شهرهای کشور است که مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی نیز می باشد.

تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان

تحصیل در مجارستان در مقطع دبستان

نظام آموزشی مجارستان در مقطع دبستان تحصیلات سیکل اول یا دوره اول نامیده می گردد و دانش آموزان سنین 7 تا 14 سال را شامل شده که طبق متد اروپایی خود به 8 سطح تقسیم بندی می گردد.

سطح اول شامل بچه ها سنین 6 تا 7 ساله، سطح دوم شامل بچه ها سنین 7 الی 8 ساله، سطح سوم شامل سنین 8 تا 9 سال، سطح چهارم برای سنین 9 الی 10 سال، سطح پنجم شامل دانش آموزان 10 تا 11 سال، سطح ششم شامل نوجوانان سنین 11 الی 12 سال، سطح هفتم شامل سنین 12 تا 13 سال و نهایتاً سطح هشتم شامل محدوده سنی 13 الی 14 سال می باشد.

ویزای همراه در عموم موارد برای دانشجویان دوره فوق لیسانس و بالاتر بوده و برای والدین دانش آموزان تحت شرایطی خاص توسط اداره مهاجرت مجارستان صادر می گردد، بنابراین دانش آموزان برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان باید در این کشور یک قیم قانونی داشته باشند یا در مدارس شبانه روزی تحصیل کنند.

معایب تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان در مقطع دبیرستان

تحصیل در مقطع دبیرستان در مدارس مجارستان به اختصار سطح 1 و سطح 2 و سومین نامیده می شوند که اگر بر طبق نظام آموزش ایران معادل دوره اول دبیرستان، دوره دوم دبیرستان و پیش دانشگاهی می باشد.

این نظام آموزشی منطبق با نظام آموزشی اروپا بوده و سنین 16 تا 18 سال را شامل می گردد.

ویزای همراه در عموم موارد برای مقطع دبیرستان نیز صادر نمی گردد مگر در صورت موافقت اداره مهاجرت مجارستان در شرایط خاص، بنابراین در این مقطع نیز دانش آموزان احتیاج به قیم قانونی دارند که می تواند فردی ساکن مجارستان یا مدارس شبانه روزی باشد.

شرایط تحصیل در مجارستان رشته پزشکی

تحصیل در مجارستان در مقطع لیسانس

تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های مجارستان 3 الی 4 ساله بوده و مستلزم داشتن مدرک دیپلم مورد معتبر می باشد.

گفتنی است که تحصیل در مقطع لیسانس در مجارستان مستلزم داشتن مدرک زبان نبوده و دانشجو بنا بر رشته و دانشگاه مورد تحصیل می تواند زبان انگلیسی و یا آلمانی را حین تحصیل فرا بگیرد.

دانشجو در دوره لیسانس امکان همراهی خانواده را ندارد ولی اجازه کار حین تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته را خواهد داشت. البته در ایام تعطیل امکان به صورت تمام وقت فراهم است.

یکی از رشته های پرمتقاضی تحصیل پیش پزشکی و پزشکی در مجارستان می باشد.

دانشجویان می توانند در کشور مجارستان دوره پیش پزشکی را بگذرانند و سپس در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان یا کشور های دیگری مانند اتریش، آلمان و انگلستان شرکت کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در مجارستان در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های مجارستان 1 الی 2 ساله می باشد و مستلزم داشتن مدرک لیسانس معتبر است.

رشته تحصیلی متقاضی در مقطع فوق لیسانس می بایست همان رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی باشد.

تحصیل در مجارستان در مقطع فوق لیسانس احتیاجمند داشتن مدرک زبان نبوده و دانشجو می تواند حین تحصیل و بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل اقدام به فراگیری زبان انگلیسی یا آلمانی نماید.

دانشجو امکان کار بمدت 20 ساعت در هفته را دارد، به جز ایام تعطیلی بین دو ترم دانشگاهی که امکان کار تمام وقت فراهم است. امکان دریافت ویزای همراه برای خانواده دانشجویان مقطع تحصیلی فوق لیسانس وجود دارد.

شرایط سنی تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان در مقطع دکتری

تحصیل در مجارستان در مقطع دکتری فرآیندی 3 الی 5 ساله بوده و احتیاجمند داشتن مدرک فوق لیسانس معتبر و یکسان بودن رشته تحصیلی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس می باشد.

تحصیل در مجارستان در مقطع دکتری بدون داشتن مدرک زبان در شرایط غیر بورسیه ای به وسیله یادگیری زبان حین تحصیل در دانشگاه محل تحصیل امکان پذیر می باشد.

اما در صورتی که تمایل به دریافت بورسیه تحصیلی دارید، باید مدرک زبان با نمره بالا ارائه دهید؛ مقالات معتبر بین المللی، معدل و نمرات بالا و سایر سوابق تحصیلی از دیگر عوامل مهم در دریافت بورسیه تحصیلی در مجارستان می باشد.

برای پذیرش در مقطع دکترا شما باید رزومه خود را در اختیار اساتید دانشگاه قرار دهید و پس از تایید یک استاد راهنما (سوپروایزر) می توانید از دانشگاه پذیرش بگیرید.

کار حین تحصیل در مقطع دکتری 20 ساعت بوده و با اجازه دانشگاه و اداره مهاجرت امکان کار تحقیقاتی حین تحصیل نیز برای دانشجو فراهم می باشد.

گفتنی است در این مقطع تحصیلی امکان دریافت ویزای همراه وجود دارد.

تحصیل در مجارستان کارشناسی ارشد

تحصیل در مجارستان و معرفی دانشگاه های این کشور

مجارستان به دلیل سیاست دانشجو پذیری در سال های اخیر پذیرای دانشجویان خارجی بسیاری از سرتاسر دنیا منجمله ایران بوده و می باشد.

در حال حاضر بیش از سی هزار دانشجوی خارجی در مجارستان مشغول به تحصیل هستند. از جمله شهرهای دانشگاهی مجارستان می توان به بوداپست، دبرسن، میشکولتس، سگد و پچ اشاره نمود.

برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان شما باید ابتدا از یکی از دانشگاه های مجارستان پذیرش بگیرید، بنابراین شناخت این دانشگاه ها مهم می باشد.

در ادامه به معرفی اسامی و مشخصات بعضی از دانشگاه های مجارستان خواهیم پرداخت.

دانشگاه آندراسی بوداپست

  1. رشته های هنر، علوم مالی، حقوق، علوم اجتماعی
  2. دانشگاه فنی و مالی بوداپست
  3. رشته های علوم کامپیوتر و IT، علوم مالی، علوم اجتماعی، علوم مهندسی

دانشگاه کوروینوس بوداپست

  1. رشته های علوم کامپیوتر و IT، علوم مالی، علوم اجتماعی
  2. دانشگاه استرهازی کارولی
  3. رشته های کشاورزی، هنر، علوم کامپیوتر و IT، علوم مالی، علوم اجتماعی

دانشگاه دبرسن

  • رشته های کشاورزی، هنر، علوم کامپیوتر و IT، علوم مالی، پزشکی و علوم مهندسی

دانشگاههای مجارستان

تحصیل در مجارستان و بورسیه تحصیلی

با توجه به تقاضای روز افزون برای بورسیه تحصیلی مجارستان، این کشور طرحی تحت عنوان Stipendium Hungaricum یا بورسیه تحصیلی کشور مجارستان برای دانشجویان خارجی ارائه و اجرا نموده است.

در سال 2018، بیش از 4100 دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف بصورت بورسیه در دانشگاه های کشور مجارستان به زبان های انگلیسی و مجاری مشغول به تحصیل بوده اند.

این تعداد در سال 2019 افزایش یافته و به 5000 ظرفیت رسید. این طرح شامل کشورهایی می گردد که قرارداد تعامل فرهنگی و دانشگاهی با دولت مجارستان منعقد نموده باشند و یا مشغول طرح تبادل دانشجو باشند.

تحصیل بصورت بورسیه در مقطع تحصیلی لیسانس 2 الی 4 ساله، فوق لیسانس 1.5 الی 2 ساله، دکتری 2+2 ساله و دوره فوق لیسانس پیوسته 5 الی 6 ساله می باشد.

این دوره ها بدون شهریه بوده و ماهیانه برای مقاطع تحصیلی لیسانس تا دکتری و همچنین کارشناسی ارشد پیوسته دارای یاری هزینه ای به میزان 130 یورو، و برای دوره دکتری برای دوره اول ماهیانه 450 یورو و برای دوره دوم ماهیانه 580 یورو می باشد.

اسکان در طول دوران تحصیل رایگان بوده و برای تهیه مسکن ماهیانه مبلغ 120 یورو به عنوان یاری هزینه به دانشجو پرداخت می گردد.

همچنین سالیانه تا سقف 205 یورو امکان درمان رایگان برای دانشجو وجود خواهد داشت.

زمان درخواست بورسیه تحصیلی تا 15 ژانویه هر سال بوده و در ماه جولای نتیجه درخواست بورسیه به دانشجو اعلام خواهد شد.

دانشجو پس از قبولی تا 30 سپتامبر فرصت حضور در خاک مجارستان را خواهد داشت.

مدارک مورد احتیاج برای بورسیه شامل مدرک زبان مورد احتیاج دانشگاه و وزارت علوم مجارستان، انگیزش نامه و مدارک و سوابق تحصیلی می باشد.

برای مقطع دکتری علاوه بر این مدارک احتیاج به طرح تحقیقاتی و 2 توصیه نامه از اساتید دانشگاه محل تحصیل خواهید داشت.

بیشتر بخوانید :

منبع: مجله دلگرم

به "شرایط تحصیل در مجارستان از دبستان تا دکتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط تحصیل در مجارستان از دبستان تا دکتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید