همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده

به گزارش مرکز فروشگاهی، به گفته دکتر ماکان آریا پارسا سخنرانی متقاعد نماینده یکی از انواع سخنرانی ها محسوب می گردد. هنگامی این نوع سخنرانی به موفقیت می رسد که قواعد و اصول آن به شکل دقیق رعایت گردد. کسانی که به واسطه فعالیت های اجتماعی، تحصیلی یا شغل خود قصد برگزاری سخنرانی از نوع متقاعد نماینده را دارند باید به همه جوانب توجه نمایند. علاوه بر این می بایست با اصول آن آشنایی کامل داشته باشند و اجزای آن را دقیق آنالیز نمایند. ما در این مقاله قصد داریم با موضوع سخنرانی متقاعد نماینده آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده

آشنایی با سخنرانی متقاعد نماینده

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا همه سخنرانی ها اهداف خاصی را دنبال می نمایند. در این بین هدف سخنرانی متقاعد نماینده قانع نمودن مخاطبین می باشد. سخنران با استفاده از شیوه های گوناگون کوشش می نماید در مدت زمان برگزاری سخنرانی، نظر و دیدگاه خود را برای مخاطبین اثبات نماید. بهتر است بدانید امکان دارد بعضی از مخاطبین درباره سخنرانی هیچ گونه نظری نداشته باشند و در انتها دیدگاه او را به طور کامل بپذیرند.

اجزای گوناگون سخنرانی متقاعد نماینده

همانطور که ذکر شد سخنرانی متقاعد نماینده هدف تعیینی دارد. طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا سخنران هایی که هدف خاصی دنبال می نمایند دارای مخاطبین ویژه نیز هستند. یک سخنران بسیار حرفه ای کوشش می نماید با قرار دادن چند آیتم کنار هم به هدف خود برسد. در یک سخنرانی که مخاطبین از قشرهای مختلف جامعه هستند، ممکن است موضوعی بیان شود که هیچ عنوان تخصصی و مجذوب کننده نباشد. شما نمی توانید فقط با دلایل منطقی دیدگاه خودتان را به مخاطبین تحمیل کنید. به همین خاطر نیاز دارید که چندین آیتم را کنار هم قرار دهید و بتوانید به گونه ای مخاطب را قانع نمایید.

با توجه به اهمیت مهم موضوع سخنرانی متقاعد نماینده در ادامه قصد داریم این موضوع را به شکل دقیق شرح دهیم.

آشنایی با پاتوس

از دید دکتر ماکان آریا پارسا پاتوس یعنی هر شخصی در تایم های خاصی تحت تاثیر حرف های دیگران و فضای احساسی قرار می گیرد و از موضوع اصلی دور می شود. بعضی اوقات لازم و لازم است که سخنران در هنگام برگزاری سخنرانی متقاعد نماینده عواطف و احساسات مخاطبین را تحت تاثیر قرار دهد. این کار برای پذیرش عقاید و دیدگاه سخنران انجام می شود. در این مواقع از پاتوس استفاده می شود.

نگاهی به اتوس

یکی از اجزاء مهم سخنرانی از نوع متقاعد نماینده اتوس یا اعتبار، اخلاق و شخصیت است. به بیان دیگر اعتبار شما به حرفه ای و پیروز بودن شما وابسته است. به همین جهت شخصیت و اخلاق نیز در کنار اعتبار لازم و ضروری می باشند. زمانی که شما تمام این ویژگی های مثبت را داشته باشید، مخاطبین انرژی می گیرند و اشتیاق بیشتری خواهند داشت. البته به یاد داشته باشید با پیشرفت در برگزاری سخنرانی ها از نوع متقاعد نماینده، اعتبار شما بیشتر می شود. این مسئله مهم با درک شما از اصول سخنرانی ارتباط مستقیم دارد.

آشنایی با لوگوس

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارساهدفی که سخنرانی از نوع متقاعد نماینده دنبال می نماید پذیرش دیدگاه و عقیده به وسیله مخاطبین می باشد. علاوه بر این متقاعد کردن آنها نیز بسیار مهم است. در بعضی از سخنرانی ها این هدف هنگامی عملی می شود که سخنران به شکل منطقی و با بیان دلیل بتواند حقانیت خود را ثابت نماید. به همین خاطر یکی از موضوعات پر اهمیت در این نوع سخنرانی ها منطق یا لوگوس می باشد.

آشنایی با انواع سخنرانی متقاعد نماینده

سخنرانی متقاعد نماینده سه نوع دارد که هر کدام از آنها با توجه به اهدافی که سخنران را فکر دارد مورد استفاده قرار می گیرند.

از انواع سخنرانی متقاعد نماینده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سیاست محور

حقیقت محور

ارزش محور

در سخنرانی متقاعد نماینده شخص میخواهد که برای پذیرش دیدگاه خود مخاطبین را قانع کند. به همین خاطر باید به شکل مطلع، مسلط و برنامه ریزی شده سخنرانی خود را شروع نماید. پیشنهاد می شود سخنران با اجزای اصول و اهداف این سخنرانی آشنا شده باشد و بتواند به طور کامل اطلاعات خود را بالا ببرد. در ادامه قصد داریم انواع سخنرانی متقاعد نماینده را به طور دقیق و کامل آنالیز کنیم.

نگاهی به سخنرانی سیاست محور

از انواع سخنرانی متقاعد نماینده می توان به سخنرانی سیاست محور اشاره نمود. سخنران در طول برگزاری سخنرانی خود کوشش می نماید دیدگاه و عقیده اش را درباره یک موضوع تعیین شرح دهد. او سعی می نماید دیگران را نیز قانع نماید. به عنوان مثال با بیان شواهد و دلایل خود شرایط فعلی را تایید کند. علاوه بر این اگر با موضع مخالف است آن شرایط را دقیق شرح دهد. زمانی که این نوع سخنرانی برگزار می شود برای درک بهتر موضع مورد نظر سوالات خود را بپرسید. سپس از مخاطبین بخواهید که برای پاسخ به سوالات شما داوطلب شوند. در این صورت می توانید متوجه شوید که چه مقدار از حضار با عقاید شما موافق هستند. بعلاوه برای قانع نمودن دیگران نیز می بایست از چه روش هایی استفاده نمایند.

به یاد داشته باشید قانع نمودن تمام افراد یکسان نیست. گاهی اوقات شما به عنوان یک سخنران حرفه ای می بایست از اطلاعات خود استفاده نمایید. سپس در لحظه یک راه حل برای متقاعد نمودن دیگران ارائه دهید. خوب است بدانید برای بالا بردن اطلاعات و دانش مخاطبین می توانید از مهارت سخنوری خود استفاده نمایید.

آشنایی با سخنرانی حقیقت محور

از انواع سخنرانی متقاعد نماینده می توان سخنرانی حقیقت محور را نام برد. هنگامی یک سخنرانی حقیقت محور برگزاری می شود که مخاطبین خود را قانع نمایید آیا یک موضوع خاص حقیقت دارد یا خیر؟ در حقیقت سخنران برای قانع نمودن مخاطبین از اصول خاصی استفاده می نماید. سخنران میخواهد مخاطبین را قانع نماید تا عقاید او را بپذیرند. این هدف زمانی محقق می شود که مراحل آن به طور دقیق انجام شود.

نگاهی به سخنرانی ارزش محور

سخنرانی ارزش محور جزو سخنرانی های مهم به شمار می رود. امکان دارد به خاطر فعالیت های تحصیلی، شغلی و حتی در مهمانی های محبت آمیز قصد داشته باشید دیگران را متقاعد کنید. در این جمع ها شما دیدگاه خود را بیان می کنید. به عنوان مثال امکان دارد موضوع مد نظر شما آنالیز ارزش های دو مورد متنوع و مقایسه آنها به شکل همزمان با یکدیگر باشد. در حقیقت قصد شما این است که ارزش زشت یا زیبا بودن دو مورد مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. در انتها نیز دیگران را برای پذیرش نظر خود قانع نمایید.

منبع:

https://dr-ariaparsa.com/marketing/persuasive-speech/

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق

به "همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید