کلسترول خوب چیست؟

به گزارش مرکز فروشگاهی، زمانی که افراد در خصوص کلسترول خوب صحبت می نمایند، منظورشان لیپوپروتئین تراکم بالا یا HDL است. این کلسترول نقش مثبتی در جریان خود دارد.

کلسترول خوب چیست؟

لیپوپروتئین تراکم بالا (HDL)، لیپوپروتئین تراکم پایین (LDL)، تری گلیسیرید و کلسترول Lpa، در مجموع کل کلسترول شما را به وجود می آورند. در واقع عددی که پزشک به شما می گوید، بایستی پایین باشد، متشکل از مواردی است که در بالا گفته شد. با این حال، مقدار کلسترول HDL بایستی بالا باشد.

چرا این کلسترول خوب است؟

از آنجا که کلسترول در خون حل نمی گردد، روی لیپوپروتئین ها قرار می گیرد تا به سلول ها برسد یا از سلول ها برود. کلسترول خوب مسئول پاک کردن کلسترول بد جریان خون است که رگ ها را مسدود می نماید. کلسترول خوب، کلسترول بد را پاک نموده و به کبد، غده های فوق کلیوی، تخمدان ها و بیضه ها می برد. در واقع، کلسترول HDL، کلسترول خوبی محسوب می گردد؛ زیرا کلسترول بد را از بدن خارج می نماید. به همین علت، کلسترول HDL مسئول کاهش سفتی رگ ها است که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی یا حمله قلبی را کاهش می دهد.

بعلاوه تحقیقات نشان دادند مقدار پایین کلسترول HDL، احتمال از دست دادن حافظه و زوال عقل را افزایش می دهد.

اعدادی که در نتیجه آزمایش مشاهده می کنید، چه معنایی دارند؟

در یک فرد سالم، 30 درصد از خون از کلسترول خوب تشکیل شده است. انجمن بیماری های قلبی آمریکا پیشنهاد می نماید مقدار HDL بیشتر از 60 میلی گرم به ازای هر یک دهم لیتر باشد. زمانی که سطح HDL در مردان کمتر از 40 میلی گرم به ازای هر یک دهم لیتر و در زنان کمتر از 50 باشد، خطرناک محسوب می گردد.

چگونه می توان سطح کلسترول خوب را بالا برد؟

کلسترول خوب را می توان به روش های مختلفی بالا برد، از جمله:

  • اجتناب از مصرف الکل
  • کاهش کالری دریافتی
  • پرهیز از مصرف غذاهایی که دارای چربی ترانس بالا و کلسترول LDL هستند
  • کاهش وزن
  • ترک اعتیاد به سیگار
  • ورزش
  • استفاده از فیبرهای قابل حل و اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی
منبع: فوت و فن

به "کلسترول خوب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلسترول خوب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید