یک راه چاره ساده برای ایمن سازی جاده ها

به گزارش مرکز فروشگاهی، مدیر عامل انجمن جامعه ایمن با بیان اینکه بسیاری از تصادفات منجر به فوت، در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد و می توان فکری به حال 30 کیلومترها کرد، گفت: اگر هم هزینه کافی برای این کار وجود ندارد می توان از ایجاد شیب مناسب با خاک استفاده کرد.

یک راه چاره ساده برای ایمن سازی جاده ها

مجید نوفرستی در گفت و گو با مرکز فروشگاهی، در مورد عامل اصلی تصادفات اظهار کرد: همیشه گفته می گردد که حدود 90 درصد عامل تصادفات، انسان است، این را در نشست های مختلف می شنویم، اما اینکه گفته می گردد 90 درصد فقط موجب می گردد که تقصیر را به گردن افراد اندازیم و عامل بروز تصادف انسان است، درست است؟ آیا عامل فوت بر اثر تصادفات، یا عامل تشدید تصادف که باعث مرگ افراد می گردد هم انسان است؟

نوفرستی اظهار کرد: از دیدگاه بنده عامل اول مرگ در این شرایط جاده نا ایمن، بعد خودروی نا ایمن و پس از آن، انسان است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمنی در مورد ایمنی راه ها و گاردریل های کنار محورها که در بسیاری موارد نقشی در تصادفات دارند، اظهار کرد: آیا بسیاری از جاده های مرگ، یا حتی بزرگراه های معروفی هم که عوارض سنگین می گیرند گاردریل استاندارد دارند؟ پلیس راهور می گفت حدود 40 درصد تصادفات به خاطر واژگونی خودرو است، حالا چه عاملی باعث واژگونی خودرو می گردد؟ در شرایط خستگی، خواب آلودگی یا هر علل انسانی دیگر، عامل انحراف از جاده انسان است، اما واژگونی به این دلیل است که یا جاده گاردریل ندارد یا گاردریل استانداردی ندارد.

وی ادامه داد: اگر گاردریل یا شیب استاندارد داشته باشیم، حتی در صورتی که راننده از راستا منحرف گردد، طبیعتا خودرو واژگون نمی گردد. حتی اگر گاردریل هم نداریم می توان با اقدامات ساده ایمن سازی لازم را انجام داد، اگر گاردریل نداریم و هزینه زیادی دارد حداقل آن این است که بسیار ساده کنار جاده ها را خاک ریخته و شیب استاندارد ایجاد کرد. این اتفاق در زرند هم افتاده است و این شیب استانداردی که با ریختن خاک ایجاد شده از تشدید صدمات جلوگیری می نماید.

نوفرستی اظهار کرد: پلیس راهور آمار دیگری نیز دارد که بسیاری از تصادفات منجر به فوت در 30 کیلومتری شهر ها رخ می دهد که می توان فعلا فکری به حال 30 کیلومتر ها کرد، اگر هم هزینه کافی برای این کار وجود ندارد می توان از ایجاد شیب مناسب با خاک استفاده کرد و طی طرح ضربتی یک ماهه پیش از نوروز می توان این اقدام را انجام داد.

وی اضافه نمود: از نظر بنده جاده نا ایمن عامل اصلی تشدید تصادفات و علت اصلی مرگ بر اثر تصادفات است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن گفت: آیا این گاردریل های فلزی به این شکل استاندارد هستند؟ یا حتی به صورت استاندارد نصب می شوند؟ چرا که اگر نصب این ها استاندارد بود نباید داخل خودرو وارد می شد و صدمات بیشتری ایجاد می کرد. گاردریل غیر استاندارد خودش عامل تشدید تصادفات است. در بعضی نقاط جهان از گاردریل های قابل انعطافی استفاده می گردد، یا حتی می توان این گاردریل های فلزی را به کامپوزیت تبدیل کرد که همان استحکام را دارد و اینقدر خشک نیست و نمی تواند خودرو را بشکافد و وارد آن گردد و این نکته بسیار مهمی است. حداقل اگر هم نمی توان این کار را انجام داد این گاردریل ها باید به صورت استاندارد نصب گردد.

وی ادامه داد: در تصادفات کارشناسان می توانند برای جاده نا ایمن و گاردریل و... هم درصد تقصیری را معین نمایند.

وی در مورد ایمنی وسایل نقلیه نیز اظهار کرد: اگر خودرو هم دارای حداقل استاندارد ها باشد و حداقل تست استحکام بدنه خودرو انجام گردد، نباید آنگونه باشد که با یک واژگونی خودرو دِفُرمه گردد و تمام اعضای یک خانواده جان خود را از دست بدهند.

نوفرستی با بیان اینکه حالا اگر از هر کدام از مسئولین در مورد ایمن سازی راه ها سوال کنیم، می گویند بودجه نداریم، در حالی که برای ایمن سازی جاده ها بودجه اختصاصی وجود دارد که قانون پیش بینی نموده است، ادامه داد: در ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است. در این قانون گفته شده که درآمد جرایم رانندگی در کجا باید خرج گردد و 60 درصد درآمد این جرایم بسته به اینکه در جاده است به سازمان راهداری و اگر شهری است به وسیله استانداری ها برای ایمن سازی جاده ها و معابر استفاده گردد و نه برای حقوق و دستمزد. رقم این جرائم سالانه حدود 3000 تا 4000 میلیارد تومان اعلام می گردد.

وی ادامه داد: 3400 نقطه حادثه خیز وجود دارد که حدود 1500 نقطه از آن پرتکرار است، از آن جایی که ایمن سازی نشدند فعلا با تابلوهای فسفری این نقاط معین شده است، اما مردم نمی دانند که مفهوم این تابلو ها چیست و اگر در این سال ها این بودجه به ایمنی و جان مردم تخصیص داده شده بود و قانون به درستی اجرا می شد، حداقل هزاران نفر در سال کمتر فوت و مصدوم می شدند.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن با طرح این سوال که الان این همه درآمد جریمه های کرونا به کجا واریز و به کجا خرج می گردد؟ گفت: امیدواریم ایمنی جاده ها به مطالبه جدی تبدیل گردد و مردم این درخواست را مطالبه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک راه چاره ساده برای ایمن سازی جاده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک راه چاره ساده برای ایمن سازی جاده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید