14 راه برای به دست آوردن آرامش و کم کردن استرس، وقتی زندگی به شما زیادی سخت گرفته

به گزارش مرکز فروشگاهی، گاهی اوقات زندگی کردن از هر نظر سخت می گردد، یک دفعه تنگناهای مالی، محیط کاری بد و روابط خانوادگی متشنج ما را فرامی گیرند. مدتی می جنگیم، بعد خسته می شویم و بعد اصلا رها می کنیم و کارهایی می کنیم که به صورت متناقضی شرایط ما را بدتر می نمایند.

14 راه برای به دست آوردن آرامش و کم کردن استرس، وقتی زندگی به شما زیادی سخت گرفته

بعد مدتی، به خود می آییم و متوجه می شویم که گرچه بعضی از مسائل را نمی گردد حل کرد، دست کم می گردد کارهایی کرد که تن و روان اندکی آسوده تر و آرام تر باشند.

بعضی از این کارها اینها هستند:

1- پیاده روی:

پیاده روی به پاکسازی فکر شما یاری می نماید و دیدگاه متفاوتی را به شما ارائه می نماید. در روزها سرد حتی می توانید کتاب و تبلت به دست بگیرید و مثلا در اتاق نشیمن آنها را بخوانید بعد 10 دقیقه می بینید که کمی آرام تر شده اید و شرایط شما بهتر شده اید. راه رفتن مغز را باز می نماید و ایده هایی در فکر ایجاد می نماید که در حالت سکون اغلب به دست نمی آیند.

اگر شرایط پیاده روی در طبیعت و پارک را دارید که اصلا محشر است. بعد یک پیاده روی طولانی، مسکن های طبیعی فراوری شده در مغز یعنی اندورفین ها و انکفالین ها ترشح می شوند و این طوری تحمل شرایط سخت را برای شما آسان می نمایند.

2- یک روز به خودتان استراحت بدهید

گاهی تصور می کنیم که چون زندگی کنونی سخت شده، اگر ساعتی استراحت کنیم، گناه نموده ایم. در شرکت و خانه کار می کنیم. گاهی اما ادای کار کردن را درمی آوریم، یعنی بهینگی کار ما به خاطر شرایط روحی آنقدر پایین آمده که ارزش ندارد در آن ساعت ادامه بدهیم. اما از آن سو به خود نهیب می زنیم که نباید تسلیم شویم.

باز به صورت متناقض یک روز می توانید به خودتان مرخصی بدهید و آن را به تمامی صرف کارهای مورد علاقه خود کنید. خواهید دید که سیستم مغزی شما به اصطلاح ری ست می گردد و می توانید روز بعد با بهره روی بسیار بالاتری کار کنید.

3- سخاوتمند باشید!

حتما پیش خودتان فکر می کنید که این دیگر از آن توصیه های غیرکاربردی است. اما شما برای سخاوتمندی و حس خوبی که این کار به شما می دهد، لازم نیست حتما ثروتمند باشید. یک وعده غذا به یک خیابان خواب دادن که کسی را فقیر ننموده. ضمناً سخاوتمندی فقط به معنی هزینه اقتصادی نیست، شما می توانید گره از کاری کسی بگشایید و بعد این کارها حس رضایت و مفید بودنی که کسی می کنید، حتما به شما در پیشبرد کارها یاری می نماید.

4- غوطه وری در جمع که لازم نیست همراه معاشرت هم باشد

گاهی حوصله صحبت کردن با هیچ کس را نداریم. اما منزوی بودن و سر کردن در خانه هم که کسی را شاد نمی نماید. یک راه چاره میانی این است که به کافی شاپی در یک خیابان شلوغ بروید، یک ساعتی مردم و کارهایشان را بپایید. معمولا این کار به طور غیرمستقیم ما را از افسردگی درمی آورد. خواهیم فهمید که خیلی ها با سطح مسئله ای بیشتر از ما شاد هستند و ما هم می توانیم مثل آنها بشویم.

5- آموزش

در خصوص گرهی که به کارتان افتاده تحقیق کنید. رفتار رقبا را با زیرکی مطالعه کنید. بعضی اوقات ما فقط جهت جلوی خودمان را نگاه می کنیم و کوشش می کنیم که تندتر راه برویم. ما در این هنگام راه های آسان تر و میانبر را نمی بینیم. اما برای موفقیت در زندگی گاهی باید کندتر حرکت کرد و بیشتر فکر کرد.

6- لیست کار های روزانه را در شب قبل بنویسید:

این کار حتی اگر به صورت کتبی باشد خیلی خوب است. بسیاری از ماها صبح را کاملا بدون هیچ ایده ای آغاز می کنیم، اما وقتی شب قبل کارهای ضروری را می نویسیم در فکرمان یک تعهد ضمنی نسبت به انجام مرتب آنها ایجاد می کنیم و می توانیم خیلی هدفمندتر کار کنیم.

7- لیستی از 20 نقطه قوت خود را بنویسید

این هم به نظر خیلی بچگانه می آید. اما بسیاری از ما همواره فقط نقاط ضعف مان پیش چشممان است. مثلا صبح به خود نهیب می زنیم که ای آدم چاق و فقیر از خواب بلند شو و روز نکبت بار دیگری را آغاز کن. همین آدم یادش را رفته که خوش مشرب و درستکار است و خلاقیت خوبی هم در کارش دارد. پس باید گاهی، نزد خودش هم که شده نقاط قوتش را برجسته کند.

8- گام های کوچک هستند که منجر به پیمودن و طی کردن جهتهای بزرگ می شوند

تصور کنید که قرار است در آزمون مهمی که لازمه اش خواندن هزاران صفحه کتاب است، شرکت کنید و بعد از وقت کم هر روز و اندک بودن صفحاتی که هر روز می توانید مطالعه کنید به تنگ می آیید و بعد از چند روز می گویید: اصلا ولش کن!

اما این یک اشتباه راهبردی است. شما اگر همین وقت اندک را بردارید، چه بسا بتوانید همه جهت یا بخش بزرگی از آن را طی کنید.

9- یک تفریح قدیمی لذت بخش را دوباره انجام بدهید

این می تواند شامل بازدید یک محل نوستالژیک قدیمی باشد، مثلا جهتی که در آن به مدرسه ابتدایی می رفتید یا انجام یک گیم قدیمی یا ورق زدن مجله های قدیمی یا هر چیز دیگر

10- اولویت بندی کنید:

تصمیم بگیرید که چه چیزی در حال حاضر مهم است. به تعهدات اضافی نه بگویید.

11- خواب:

استراحت کافی داشته باشید. هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید. آن یکی دو ساعتی که آخر هر شب بی هدف در اینستاگرام اسکرول می کنید را کنار بگذارید. این زمان را به مطالعه لذت بخش یا خواب اختصاص بدهید.

12- کارهای احمقانه یا بچگانه کنید!

این همه زندگی را جدی نگیرید و اخم نکنید. گاهی باید یک لباس اسپورت نوجوانانه پوشید، جست و خیز کرد، با دیگران شوخی کرد و تقلید صدا کرد و سراغی از عروسک ها و اسباب بازی های قدیمی گرفت!

13- خودخوری و نشخوار فکری منفی را رها کنید

این صدای فکری که شما را بدبخت و ناموفق می داند، چیز بدی است. به جایش بگویید که من در وضعیتی که داشتم، خوب جنگیدم و بعد این خیلی بهتر هم خواهم جنگید و حتی اگر قرار باشد راهی به سوی من گگردده نگردد، دست کم شاد خواهم زیست و از فرصت های کوچک زندگی برای شادی استفاده خواهم کرد.

14- بنویسید!

نویسندگان می دانند که نوشتن چقدر می تواند تسلی بخش باشد. وقتی دستتان روی کیبورد می پایکوبی یا چیزی را با قلم می نگارید، انگار بخشی از استرس ها در جا فرومی ریزند. نوشتن می تواند در خصوص هر چیزی باشد، شما می توانید مانند من وبلاگ بنویسید، یک کپشن خوب و هوشمندانه در شبکه های اجتماعی بگذارید یا اصلا دفترخاطراتی داشته باشید و در خصوص رخدادهای کنونی و گذشته بنویسید.

منبع: یک پزشک

به "14 راه برای به دست آوردن آرامش و کم کردن استرس، وقتی زندگی به شما زیادی سخت گرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 راه برای به دست آوردن آرامش و کم کردن استرس، وقتی زندگی به شما زیادی سخت گرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید