شب های بـی زباله با مشارکت اهالی

به گزارش مرکز فروشگاهی، آغازش از یک شب گرم در روزهای پایانی مرداد بود. در آن شب از مدیران مجتمع ها تا شورایاران و مسئولان شهرداری ناحیه 4 منطقه 5، مقابل ساختمان اسکان کارگری گرد هم آمدند تا با کارگران خدمات شهری گشتی در کوچه ها و خیابان ها زده و در این میان با فرایند جمع آوری زباله ها آشنا شوند.

شب های بـی زباله با مشارکت اهالی

مرکز فروشگاهی- مریم باقرپور: البته شناسایی و معرفی معضلات خدمات شهری در شب هم جزو هدف مریم تراشی، شهردار ناحیه 4، از این گشت شبانه بود. چراکه شب های کوچه ها و خیابان های تهران به ویژه در محدوده های متراکم در نبود کارگران خدمات شهری، با وجود انبوه زباله ها در کنار مخازن زیبا نیست. البته این گشت شبانه، زمینه ای را فراهم آورد تا در ناحیه 4 طرح نگهداشت شب در حوزه خدمات شهری شروع گردد. طرحی که با وجود گذشته 2 هفته از شروعش موجب رضایت شهفرایندان و نمایی متفاوت در محله های ناحیه 4 شده است.

شب های کوچه پسکوچه های پایتخت با حجم زباله های که در کنار مخازن قرار می گیرند، زیبا نیست وگاه سبب آزار همسایه ها می گردد، چراکه با باز کردن پنجره، شاهد حجم بالای زباله و بوی بد آن هستند و این وضع تا پاسی از شب و حضور کارگران خدمات شهری، ادامه دارد. اما ساکنان محله های سازمان آب، شهرک پرواز، سازمان برنامه شمالی و جنوبی و ارم، این روزها کمتر شاهد چنین صحنه هایی هستند. چون طرح نگهداشت شبانه شهر درحال اجراست. این طرح با تور شب گردی خدمات شهری با هدف آشنایی شهفرایندان با خدمات مدیریت شهری در شب و ارتقای سطح حساسیت آنها نسبت به موضوع پسماند و کاهش آن، در ناحیه 4 شروع شد. سپس با پیگیری شهردار ناحیه، محدوده های پر متراکم با فراوری زباله بیشتر، شناسایی و با هماهنگی مدیران مجتمع ها به جای اینکه زباله ها تا ساعت 12 در معبری قرار گیرند، زودتر جمع آوری می شوند. مریم تراشی، شهردار ناحیه 4 می گوید: پس از بازدیدهای شبانه و آنالیز پیغام های پرتکرار شهفرایندان در حوزه جمع آوری زباله ها به این نتیجه رسیدیم که به بازنگری در سیستم خدمات شهری احتیاج داریم. برای همین، تعداد دفعات و ساعت جمع آوری زباله در معابر به ویژه محدوده های متراکم مانند مجتمع ها، برج ها و مراکز تجاری، شناسایی شد و متوجه شدیم در بعضی محدوده ها به جای ساعت 22، ضروری است که خودروهای حمل زباله زودتر در محل حاضر شوند. یا در بعضی معابر مانند خیابان بهار شمالی و جنوبی، سرایداران مجتمع ها وقتی مخازن پر می شد، چون چاره ای نداشتند، پسماندها را کنار مخازن تخلیه می کردند که این کار نه تنها زیبایی محله را زیر سؤال می برد، بلکه سبب ایجاد آلودگی، سرازیر شدن شیرابه در معبر و مهم تر از همه افزایش حجم کار کارگران می شد. برای همین، طرح را به اجرا گذاشتیم.

مریم تراشی /شهردار ناحیه 4 منطقه5

  • شرط موفقیت؛ همکاری شهفرایندان

در طرح نگهداشت شبانه شهر، پس از آنالیز، 19 نقطه با حجم فراوری بالای زباله در محدوده ناحیه 4 شناسایی و از مدیران مجتمع ها، درخواست شد تا سرایداران همزمان با ورود خودروهای حمل زباله، پسماندها را به بیرون از مجتمع انتقال دهند. همچنین، فردی به عنوان ناظر بر عملکرد نیروهای خدمات شهری انتخاب شد تا بر چگونگی جمع آوری زباله ها، نظافت اطراف مخازن پس از جمع آوری و حتی جمع آوری کتفی ها نظارت کند. شهردار ناحیه 4 می گوید: از زمان اجرای طرح شاهد رضایت شهفرایندان بوده ایم و حجم شکایت ها هم کاهش یافته است. البته این شروع فعالیت است و در نظر داریم تور شب گردی را هر ماه با حضور شهفرایندان برگزار کنیم تا از نزدیک با کوشش نیروهای خدمات شهری آشنا شوند و با شهرداری در فرایند اجرای طرح های بعدی مشارکت داشته باشند. چون در آینده نزدیک، طرح کاپ را در بعضی از محله های ناحیه اجرایی می کنیم که با اجرای آن مخازن زباله از کوچه ها و خیابان ها جمع آوری می گردد و به شرط همکاری ساکنان، در آن طرح نیز به موفقیت می رسیم.

  • کدام کوچه و خیابان؟

طرح نگهداشت شهر خدمات شهری در 19 کوچه و خیابان ناحیه 4 به سبب انباشت بالای زباله به شکل ویژه اجرایی می گردد.

  • زباله دانی که گلباران شد

حدود 004 خانوار در خیابان وحید غربی سکونت دارند و این آمار یعنی حجم بالای فراوری زباله. زباله های که تا به امروز در 2 مخزن مقابل مجتمع ها تخلیه می شد وگاه سرایداران پس از پر شدن مخازن، زباله های تر و خشک را مقابل سطل ها خالی می کردند که چهره زشتی به محله می داد و بوی بد شیرابه ها، اهالی را شاکی نموده بود. اما با اجرای طرح نگهداشت، محل مخازن به ابتدا و انتهای خیابان منتقل و به جای مخازن شهرداری، گلدان های عظیم گل در محل قرار داده شد که رضایت شهفرایندان را به دنبال داشته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "شب های بـی زباله با مشارکت اهالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب های بـی زباله با مشارکت اهالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید