انتها رؤیاهای دهکده جهانی

به گزارش مرکز فروشگاهی، 2020 تبدیل به یکی از سخت ترین سال ها برای مردم دنیا شده و فقط ایام جنگ دنیای دوم (1939 تا 1945) از آن دشوارتر بوده اند و ویروس کرونا دنیا را فلج نموده و چه به لحاظ مالی و چه مشخصه های سیاسی و اجتماعی کشورها را از پای درآورده است.

انتها رؤیاهای دهکده جهانی

بدتر از همه اینکه دولت ها با حریف توانمندی روبه رو هستند که حتی نمی توانند آن را ببینند و جنگی را پیش رو دارند که یک دشمن نامریی می کشد و نابود می نماید و همچنان به پیش می رود. این ویروس و تبعات آن یکی از خطیرترین دوران حیات بشر را رقم زده است. کارخانه ها بسته، فرودگاه ها تعطیل و برج های مالی بیرنگ شده اند و هیچ کشوری به سوی اتباع غیر آغوش نمی گشاید. غریبگی و ترس از یکدیگر حرف اول را می زند و تنها جاهای شلوغ و پرازدحام، بیمارستان ها هستند. این بیماری مهلک بیش از هر جایی اقتصاد جهان را نابود نموده و دوران موسوم به رکود مالی در امریکا در دهه 1930 و سقوط مالی سال 2008 که به دهه بعدی هم بسط یافت در مقام مقایسه با شرایط فعلی جهان نه یک دوران اسفبار بلکه مفرح و امیدوارنماینده جلوه می نمایند.

شاید هم کووید 19 باید می آمد تا جوامع مختلف و بویژه غربی ها ایرادات عظیم خود را ببینند. حالا که این بیماری به هیچ کشوری رحم ننموده و تلی از کشته ها را برجای نهاده مدعیان قدرت مداری و بویژه امریکا دریافته اند که حاشیه امنیتی ندارند و هر چه درباره احاطه شان بر مسائل و توان مقابله با عوارض و بیماری ها گفته می شد، شعاری بیش نبوده است. شاید اروپا این دلخوشی را داشته باشد که پس از کمرنگ شدن تهاجم های اخیر کرونا روزی به پاخیزد اما دیگر با همان اروپای سابق روبرو نخواهیم بود و زلزله ای که به نام کرونا در جهان حادث شد نه فقط سیاست ها و راهبردها بلکه فرهنگ ها را هم عوض نموده است.

امروزه باید به فکر دایرکردن سیستم های بهداشتی و سلامتی تازه ای در سطح جهان بود. سیستم هایی که اجازه ندهد یک بیماری به بهانه ناشناختگی با جهان کاری را انجام بدهد که کووید 19 نموده است، اتحادیه اروپا نیز سزاوار ملامت است زیرا با مشغول بودن حواسش به مسائلی مثل برگزیت و نابسامانی های مالی در نزد بعضی اعضای خود عملاً راه چاره و اهرمی برای عقب زدن کرونا نداشته و فقط نظاره گر بحران ها و مرگ و میرهای گسترده در امثال اسپانیا، ایتالیا، آلمان و البته بریتانیا بوده است. امریکا شرایط ویژه خود را دارد و در حالی که رکورددار ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا است، رئیس جمهوری ای دارد که هنوز هم اوضاع را جدی تلقی نمی نماید و مشغول سایر کارها و تسویه حساب های سیاسی با این و آن است و به ایزوله کردن خود به وسیله فسخ قراردادهای قبلی اش ادامه می دهد. یکی ازطرف های اصلی تهاجم کلامی و مالی ترامپ چین است که کووید 19 از آن سر بر آورد اما او از این نکته مهم غافل مانده که امروزه چین با بیشترین استفاده از حفره های ایجاد شده در مکانیسم مالی امریکا در حال چیدن بهره های هجوم کرونا به کره خاکی و قبضه کردن بازارهای رها شده توسط امریکا است.

نظم جهانی به هم ریخته و کرونا هر چه اعتبار صوری در امریکا و اروپا وجود داشت در هم پیچیده است و با اینکه سیر نزولی اش از راه رسیده سال ها طول می کشد تا ضایعات حمله نخستش جمع آوری و جبران گردد. دهکده جهانی که قرار بود با برداشته شدن مرزها و ایجاد فرهنگ و ارز و باورهای مشترک در جهان دایر گردد، تبدیل به جهانی صد پاره شده. همگان فقط به فکر خویش اند و سیاست و صنعت نه یک تکیه گاه بلکه دره ای عمیق برای سقوطی هر چه بیشتر شده اند. با این بساط چطور می توان به سال بعد امیدوارانه تر نگریست؟

منبع: Politica Exterior

منبع: ایران آنلاین

به "انتها رؤیاهای دهکده جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها رؤیاهای دهکده جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید