طبع ذرت از نظر طب سنتی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

به گزارش مرکز فروشگاهی، ذرت یکی از محبوب ترین غلات دنیا است که در بسیاری از کشورها به تنهایی یک غذای اصلی محسوب می گردد. منشا فراوری ذرت در دنیا، جنوب مکزیک است. این دانه ارزشمند، دارای مقادیر بالایی فیبر و انواع ویتامین هاست. طبع ذرت و خواص آن باعث شده است تا در طب سنتی هم کاربردهای فراوانی داشته باشد.

طبع ذرت از نظر طب سنتی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا به بیان طبع ذرت از نظر طب سنتی پرداخته و سپس خواص سلامتی آن را آنالیز می کنیم.

طبع ذرت سرد است یا گرم؟

مزاج ذرت از نظر طب سنتی معتدل و خشک است و انواع مصلحات آن روغن های گیاهی معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
معتدل و خشکروغن های گیاهی

مهم ترین خواص ذرت

1. منبعی عالی از فیبر

یک فنجان ذرت 18.4% فیبر مورد احتیاج روزانه بدن را تامین می نماید. این امر در کاهش مسائل گوارشی مانند یبوست، بواسیر و کاهش خطر سرطان روده عظیم به شما یاری می نماید.

2.افزایش رشد در بچه ها و نوجوانان در حال رشد

ذرت غنی از اجزاء اصلی ویتامین B، به خصوص تیامین و نیاسین است. تیامین برای حفظ سلامت اعصاب و عملکرد شناختی لازم است. کمبود نیاسین هم منجر به پاراگرا می شود؛ بیماری که با اسهال، زوال عقل و درماتیت معین می شود که معمولاً در افراد دارای سوء تغذیه مشاهده می شود. بعلاوه ذرت منبع خوبی از اسید پانتوتنیک است که یک ویتامین اساسی برای رشد بدن است.

3. تنظیم قند خون

طبق مطالعه ای که در سال 2018 در مجله Food Science and Wellness Human منتشر شده است، مصرف غلات کامل مثل ذرت با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. مصرف این ماده جذب و انتشار انسولین خون را در بدن منظم می سازد و با این کار قند خون را تنظیم می نماید.

4. ذرت، پای ثابت مواد آرایشی

ذرت در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه استفاده از پمادهای حاوی روغن ذرت به صورت موضعی باعث تسکین بثورات و التهابات پوستی می شود. محصولات آرایشی که از این دانه طبیعی فراوری می شوند یک جایگزین عالی و سالم برای محصولات فراوری شده با فراورده های نفتی سرطان زا هستند. از روغن ذرت در محصولات مراقبت پوست مثل انواع پاک نماینده های پوستی و کرم های کاهش دهنده چین و چروک هم استفاده می شود.

5. ذرت یک منبع سرشار از اسیدفولیک یا همان آهن

کمبود اسید فولیک در زنان باردار می تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن و یا دارای نقص عضو شود. علاوه بر اسیدفولیک مقادیر زیادی فولات در ذرت وجود دارد که به اسم یک آنتی اکسیدان طبیعی از بروز بیماری ها، به خصوص در خانم های باردار جلوگیری می نماید.

البته این دانه کمی نفاخ است و مصرف بیش از حد آن هم برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

6. راهکاری آسان برای افزایش وزن

ذرت، به ویژه انواع زرد آن، منبعی غنی از کالری است. در هر 100 گرم ازاین دانه پرطرفدار، 96 کالری انرژی وجود دارد. به همبن علت ذرت برای افرادی که می خواهند سریعا وزن اضافه نمایند، یک گزینه خوشمزه است.

7. تامین مواد معدنی ضروری برای بدن

ذرت حاوی مواد معدنی فراوان مانند فسفر، مهمیم، منگنز، روی، آهن و مس است که از ضروری ترین مواد معدنی مورد احتیاج بدن هستند. بعلاوه این دانه خوراکی دارای مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم است که در مواد غذایی بسیار کمی وجود دارد. فسفر برای تنظیم رشد طبیعی، سلامت استخوان ها و عملکرد بهینه کلیه ها لازم است. مهمیم هم برای حفظ ضربان قلب در حالت طبیعی و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ها کاربرد دارد.

8.دانه ذرت، یک محافظ عالی برای قلب

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، روغن ذرت یک اثر ضد آتروژنیک در سطح کلسترول بدن دارد که این امر باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. روغن ذرت یکی از برترین راه ها برای حفظ سلامت قلب است، زیرا اسیدهای چرب و کلسترول بد خون را از بین می برد. بعلاوه باعث جذب بهتر اسیدهای چرب امگا 3 می شود. این امر احتمال گرفتگی رگ های خونی و فشار خون را کاهش داده و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به حداقل می رساند.

9. درمان کم خونی

ذرت به جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی یاری می نماید؛ بعلاوه حاوی آهن بوده که یکی از مواد معدنی ضروری برای تشکیل گلبول های قرمز نو است و کم خونی را درمان می نماید. به علاوه وجود آهن کافی در بدن، باعث جذب بهتر ویتامین A و بتاکاروتن (ماده ای که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود) می شود.

10. مراقبت از چشم

ذرت زرد منبع غنی از بتاکاروتن است که ویتامین A را در بدن تشکیل می دهد و برای حفظ دید خوب و افزایش کیفیت کلی پوست بسیار لازم است. طبق مطالعه ای که در مجله Science منتشر شده است، بتاکاروتن منبع بسیار خوبی از ویتامین A است؛ زیرا با توجه به اندازه مورد احتیاج بدن، در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر موارد گفته شده با بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی مقابله می نماید.

سخن آخر

طعم و طبع ذرت بسیار مطلوب است و به علت طبعی که دارد، تقریبا با مزاج همه افراد در تمام سنین سازگار است. این ماده غذایی خوش طعم یکی از غلات بسیار مفید و دوست داشتنی برای بچه ها و نوجوانان در حال رشد است که در انواع غذاهای اروپایی و سالادها و حتی به تنهایی می تواند استفاده شود. توصیه می شود با توجه به مزایای فراوانی که برای این دانه لذیذ گفته شد، حتما در رژیم غذایی خانواده قرار بگیرد. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از ذرت چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم.

شما می توانید در سایت مرکز فروشگاهی با طبع غلات دیگر، مانند طبع برنج و انواع خواص و مصلحات آن هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع ذرت از نظر طب سنتی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع ذرت از نظر طب سنتی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید