8 غذای فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت

به گزارش مرکز فروشگاهی، دیابت نوعی بیماری است که در آن قند خون فرد بیمار بر اثر کمبود انسولین یا ناتوانی بدن در استفاده از آن بالا می رود.

8 غذای فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت

عدم توجه و مدریت درست بیماری دیابت باعث صدمه رسیدن به رگ های خونی و سلول های عصبی و در نتیجه مسائلی از قبیل مسائل مربوط به پا و نوعی بییماری به نام نروپسی می گردد.

بالا رفتن قند خون بعلاوه ممکن است باعث صدمه رسیدن به چشم ها و کلیه ها گردد و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد.

  • غذاهایی که می توانند اندازه قند خون بدن را کنترل نمایند

افراد مبتلا به دیابت باید در درجه اول یک روتین غذایی منظم داشته باشند. رژیم غذایی که در آن فیبر، کربوهیدرات(برای دیرهضم بودن)، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم وجود داشته باشند، می تواند به متعادل شدن فشار خون روزانه یاری کند.

افراد مبتلا به دیابت باید از خوردن غذاهای کربوهیدرات دار ولی زود هضم مانند نان سفید و ماکارونی یا پاستا جلوگیری نمایند و به جای آن از محصولات دیر هضم و مغذی تر مانند سبزیجات، غلات و حبوبات مانند لوبیا و انواع توت ها استفاده نمایند.

افردا دیابتی باید از غذاهای با شاخص قند خون (GI) پایین تر آگاه باشند زیرا خوردن این غذاها قند خون بدن را به آرامی بالا می برد و شما را تا مدت ها سیر نگه می دارند.

غذاهای GI پایین می تواند شامل بلغور جو دوسر، موسلی(ترکیبی از غلات و دانه ها که با آب میوه یا ماست یا شیر سرو می گردد) و سبزیجات غیر نشاسته ای باشد. غذاهای با GI بالا که باید از آنها دوری کرد و یا حتی الامکان مصرف آن ها را پایین آورد می تواند شامل نان سفید، آناناس و کدوتنبل باشد.

در ادامه به 8 غذای فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت می پردازیم

1- گردو

گردو با داشتن ترکیبی از فیبر، پروتئین و چربی های سالم، یک جایگزین عالی برای تنقلات کربوهیدرات دار مانند چیپس یا شیرینی است. اسید های چرب سالم موجود در گردو می توانند کلسترول خوب بدن را بالا ببرند و کلسترول بد را پایین بیاورند. این فرایند باعث کاهش بیماری و سکته های قلبی می گردد. افردا دیابتی باید به یاد داشته باشند که ریسک بیماری های قلبی در آنها بالا تر است. بعلاوه وارد کردن آجیل در رژیم غذایی و کم کردن وزن نیز باعث پایین آمدن قند خون می گردد.

2- نان حزقیال

نان حزقیال نوعی نان است که در آن به غیر از گندم که در نان های سفید تنها از آن استفاده می گردد، حاوی جو، لوبیا و عدس است. دانه های موجود در این نان خیس خورده و جوانه زده هستند و به همین علت حاوی اندازه بالایی پروتئین و مواد مغذی می باشند. این نان حاوی اندازه بیشتری ویتامین B ، فیبر، فولات و ویتامین C نسبت به بقیه نان ها است. بعلاوه برای پایین نگه داشتن قند خون نیز مفید است.

3- تخم کدوتنبل

تخم کدوتنبل یا کدوحلوایی حاوی اندازه زیادی منیزیم و چربی های سالم است. کمبود منیزیم در بدن باعث مقاومت بدن در برابر انسولین(یکی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت) می گردد. برای هر افرایش 100 میلی گرمی منیزیم در روز، ریسک ابتلا به دیابت نوع 2، به اندازه 15 درصد پایین می آید. 2 قاشق غذاخوری تخم کدوحلوایی حاوی 74 میلی گرم منیزیم است. این حدود 4/1 مصرف منیزیم پیشنهادی روزانه ما به شما است.

4- توت فرنگی

در یک مطالعه معین شده است که ماده ای به نام فیستین موجود در توت فرنگی از مسائل کلیه و مغز مربوط به دیابت جلوگیری می نماید. بعلاوه مطالعه دیگری نشان داد که مصرف بالاتر توت فرنگی ریسک ابتلا به دیابت را پایین می آورد. یک فنجان توت فرنگی معادل 160 درصد احتیاج روزانه ویتامین C یک فرد با تنها 50 کالری است. کمبود ویتامین C در بدن نیز می تواند منجر به دیابت گردد.

5- زنجبیل

این گیاه ضد التهابی به درمان و از بین بردن علائم و کاهش ابتلا به بیماری های طولانی مدت مانند دیابت یاری می نماید. گیاهانی که آنتی اکسیدان بالایی دارند، در بالای فهرست غذاهای ضد التهابی هستند.

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سالم است که یکی از قوی ترین گیاهان ضد التهابی است.

مطالعات در خصوص ارتباط زنجبیل با دیابت محدود است، با اینحال چندین مطالعه نشان داده است که زنجبیل سرعت بالا رفتن فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

6- اسفناج

کمبود پتاسیم در بدن ارتباط زیادی با ریسک ابتلا به دیابت دارد. هر فنجان اسفناج پخته شده شامل 839 میلی گرم پتاسیم است که آن را به یکی از برترین منابع پتاسیم تبدیل نموده است. یک فنجان موز حاوی 539 میلی گرم پتاسیم است.

7- دارچین

بعضی مطالعات نشان داده شده است که دارچین قند خون بدن را کاهش می دهد در صورتی که بعضی نیز با این نظریه مخالفند.

در یک آزمایش، شرکت نمایندگانی که اندازه زیادی دارچین خورده بودند فشار خون انها از 8.9 به 8 کاهش پیدا نموده بود. بعلاوه افردای که اندازه کمتری مصرف کردند فشار خون آنها از 8.9 به 8.2 کاهش پیدا نموده بود.

8- گوجه

همراه با دیگر میوه های غیر نشاسته ای، گوجه اندازه GI پایینی دارد. بعلاوه طبق یک مطالعه خوردن 1.5 گوجه میانه در روز اندازه قند خون را پایین می آورد. آنها به این نتیجه رسیدند که گوجه ممکن است به کاهش ریسک مسائل قلبی عروقی مرتبط به دیابت نوع 2 یاری کند.

مثال هایی از غذاهای خوب برای وعده های غذایی

صبحانه:

  • نان حزقیال (ترکیبات کربوهیدرات)
  • اسفناج (آنتی اکسیدان)
  • تخم مرغ پخته شده (پروتئین بدن چربی و چربی های سالم)

ناهار:

  • سبزیجات برگ سبز
  • چغندر های پخته شده یا کبابی
  • ماهی تن یا مرغ (پروتئین بدون چربی)

میان وعده:

  • سیب
  • گردو و دانه کدوتنبل

شام:

  • ماهی آزاد
  • زنجبیل تازه
  • سیب زمینی شیرین همراه با دارچین
  • اندازه زیادی از سبزیجات
منبع: فوت و فن

به "8 غذای فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 غذای فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید