خواص بورانی کدو

به گزارش مرکز فروشگاهی، بورانی کدو هم به صورت دسر و هم به اسم غذای اصلی استفاده می گردد غذای بسیار مناسبی برای کلیه مزاج هاست و برای هرنفرحدود 200 کیلوکالری انرژی دارد. ماست موجود درآن یکی از برترین فرآورده های لبنی است و درهرم غذایی، در گروه شیر و لبنیات جای دارد و یک واحد مصرفی آن معادل یک لیوان است. ماست به دلیل عدم وجود

خواص بورانی کدو

خواص بورانی کدو

نویسنده: حوریه دانش بدی

بورانی کدو هم به صورت دسر و هم به اسم غذای اصلی استفاده می شود غذای بسیار مناسبی برای کلیه مزاج هاست و برای هرنفرحدود 200 کیلوکالری انرژی دارد. ماست موجود درآن یکی از برترین فرآورده های لبنی است و درهرم غذایی، در گروه شیر و لبنیات جای دارد و یک واحد مصرفی آن معادل یک لیوان است. ماست به علت عدم وجود لاکتوز، برای افرادی که نمی توانند شیر مصرف نمایند (یعنی کسانی که عدم تحمل به لاکتوز دارند)، توصیه می شود. وجود اندازه بالای کلسیم در ماست برای بچه ها و نوجوانانی که در سنین رشد هستند، افرادی مستعد پوکی استخوان و خانم های یائسه بسیار مفید می باشد. این بار هم مانند همواره خواص چند ماده غذایی موجود دراین غذا را به طور خلاصه برای شما علاقه مندان شرح می دهیم:

خواص کدو:

کدو گیاهی است یکساله و خزنده که برگ های آن به شکل قلب، پهن و پوشیده از کرک ریز می باشد. کدو از دیدگاه طب سنتی جزء غذاهای سرد و تراست. کدو به علت داشتن فیبر بالا کالری کمی دارد، بنابراین برای کنترل وزن و اشتها موثر است. فیبر موجود در کدو باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در روده می شود. همانطور که قبلاً هم گفته شد؛ فیبرها می توانند خطرسرطان روده باریک را کاهش دهند. کدو اثر ملین و مدر دارد و به برطرف یبوست و سوء هاضمه یاری می نماید. درقدیم، به اشخاصی که تب داشتند. کدو می دادند تا تب را پایین آورد. کدو برای اشخاص گرم مزاج و صفراوی غذای خوبی است. کدو دارای پیش سازهای ویتامین A می باشد. ویتامین Aدر رشد و نمو بدن و تقویت سیستم ایمنی موثر است و باعث مصونیت در برابر بیماری های عفونی می شود.

کدو درکاهش علایم BPH و یا سرطان پروستات نقش موثری دارد. کدو به علت داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و فیبر بالا، خطر بروز تصلب شرایین و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. مصرف کدو ازافزایش قند و چربی خون جلوگیری می نماید و برای کنترل دیابت و چربی خون توصیه می شود.

خواص سیر:

نام علمی آن Allium sativum است و به آن Garlic هم می گویند. سیر از مدت ها پیش، برای کاربردهای پزشکی و درمان عفونت های تنفسی و ادراری مورد استفاده قرار می گرفته و بیشترین مورد استفاده آن در سال های اخیر، برای موارد قلبی - عروقی و خاصیت ضد میکروبی آن بوده است. مطالعات نشان داده اند که سیر، کلسترول تام (TC) و به ویژه LDL را کاهش می دهد. علاوه براین مشاهده شده است که با مصرف سیر، اندازه HDL هم به اندازه قابل ملاحظه ای بالاتر رفته است.

معمولاً اثرات جانبی مصرف سیر، خفیف و غیر متداول است. سیر ظاهراً تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می نمایند، باید در مصرف سیراحتیاط نمایند. سیر باعث کم کردن چربی خون (به خصوص کلسترول) می شود و به کاهش فشارخون و تحریک دستگاه ایمنی بدن یاری می نماید و ضد سرطان، خلط آور و ضد اسهال است. بعلاوه سیر باعث کاهش قند خون می شود.

سازمان بهداشت جهانی مصرف سیر را به اسم یک درمان یاریی در درمان رژیمی هیپرلیپیدمی و پیشگیری از تغییرات عروقی آترواسکلروز و درمان افزایش خفیف فشار خون تایید می نماید. مصرف سیر برای افرادی که ناراحتی های گوارشی (مثل التهاب حاد یا مزمن معده) دارند، توصیه نمی شود. بعضی از نوزادان نسبت به بوی سیر در شیر مادر و انقباضات روده ای ناشی از ترکیبات گوگردی سیر حساس هستند، بنابراین مادران شیرده باید نسبت به مصرف آن دقت بیشتری داشته باشند. این گیاه با داروهای دیابت تداخل دارد و می تواند هیپوگلایسمی ناشی ازاین داروها را بیشتر کند.

خواص آویشن:

آویشن گیاهی کوهستانی و معطر است که از آن معمولاً به اسم ادویه برای طعم دار کردن انواع غذاها استفاده می نمایند. در طب سنتی برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی خوابی به کار می رفته و بعلاوه قاعده آوراست. آویشن طبیعتی گرم و خشک دارد و برای خنثی کردن سردی ماست مناسب می باشد. بعلاوه آویشن خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد انگلی دارد و برای کچلی پای ورزشکاران به کار می رود. آویشن خواص ضد نفخی دارد و برای این منظور در داروسازی بسیار استفاده می شود. آویشن برای بهبود هضم غذا هماستفاده می شود. مصرف این گیاه باعث خوشبو شدن دهان و گلو می شود.

کمیسیون E مصرف آویشن را برای درمان علایم برونشیت، سیاه سرفه و ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی تایید نموده است.

بورانی کدو

مواد لازم:

کدو /2 عدد

ماست چکیده/ 200 گرم

سیر رنده شده/ 2 حبه

پودر لیمو عمانی/ یک دوم قاشق چایخوری

نمک و فلفل/ به اندازه دلخواه

پودر نعناع خشک /1 قاشق چایخوری

پودر آویشن /یک سوم قاشق چایخوری

روش تهیه:

کدوها را بشویید و با اندازه کمی آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد و آب آن کشیده شود. سپس آنها را رنده و یا له نمایید. ماست چکیده را با کدوهای رنده شده و یا له شده مخلوط کنید. سپس سیر رنده شده، پودر لیمو عمانی و نمک را بیفزایید. در صورت دلخواه، اندازهی فلفل هم اضافه نمایید و بورانی را درظرف بریزید. حالا روی بورانی را با پودر نعناع خشک، پودر آویشن و در صورت دلخواه، دانه های فلفل سیاه تزیین کنید.

منبع:نشریه دنیای تغذیه، شماره 98.

منبع: راسخون

به "خواص بورانی کدو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بورانی کدو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید