سه اقدام مهم مالیاتی دولت به روایت سخنگوی دولت

به گزارش مرکز فروشگاهی، تحقق عایدی های مالیاتی، تصویب آیین نامه های اجرایی مالیات و افزایش شعب شورایعالی مالیاتی از جمله اقدامات مهم مالیاتی دولت هستند.

سه اقدام مهم مالیاتی دولت به روایت سخنگوی دولت

اقدام اول انجام شده تحقق بیش از %108 از عایدیهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه 1400 است.

بهادری جهرمی بعلاوه از تصویب آیین نامه های اجرایی مالیات بر خانه های خالی، خانه ها و خودرو های لوکس اطلاع داد.

علاوه بر دو اقدامی که اشاره شد، سخنگوی دولت، افزایش شعب شورایعالی مالیاتی از 8به 16 شعبه به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده های مالیاتی را سه اقدام مهم دولت سیزدهم در راستای اتخاذ سیاست منهی نفت دانست.

لازم به ذکر است، تا 10 سال پیش، حدود 50 درصد از منابع عمومی بودجه کشور از محل صادرات نفت تأمین می شد، اما به تدریج این سهم کاهش پیدا کرد و به جای آن سهم مالیات در بودجه بیشتر شد.

تا اینکه در بودجه سال 1401 مقدار عایدی های مالیاتی حدود 527 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به عملکرد بودجه امسال 40 درصد رشد دارد.

از سویی دیگر در بحث مالیات ستانی از خانه های لوکس، خالی و خودرو های لوکس، پیش تر رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 از معین نرخ مالیات بر خانه ها و ماشین های لوکس اطلاع داده بود.

به گفته زارع، نرخ مالیات اینگونه معین شد که تا سقف 10 میلیارد تومان معاف از مالیات هستند، اما نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان تا 15 میلیارد، یک در هزار، نسبت به مازاد 15 تا 25 میلیارد تومان، 2 در هزار، نسبت به مازاد 25 تا 40 میلیارد تومان، 3 در هزار، نسبت به مازاد 40 تا 60 هزار میلیارد تومان، 4 در هزار، نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان، 5 در هزار مالیات پرداخت می نمایند.

بعلاوه خودرو های سواری و وانت دو کابین تا سقف یک میلیارد تومان معاف از پرداخت مالیات هستند، اما تا مبلغ یک میلیارد و 500 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد؛ تا مبلغ 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و 500 میلیون تومان، 2 درصد؛ تا مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان، 3 درصد و نسبت به مازاد 4 میلیارد و 500 میلیون تومان، 4 درصد مالیات پرداخت می نمایند.

در موضوع افزایش شعب شورایعالی مالیاتی هم، نمایندگان مجلس دی پارسال مصوب نموده بودند، برای رسیدگی به پرونده های قابل طرح قانون مالیات های مستقیم در شورای عالی مالیاتی تعداد شعب شورای مذکور به دو برابر افزایش یابد.

لازم به ذکر است، شورایعالی مالیاتی بالاترین مرجع برای رسیدگی و حل اعتراضات و اختلافات مالیاتی نسبت به برگ تشخیص مالیاتی، شورای عالی مالیاتی است.

همه این سه اقدام انجام شده از سوی دولت برای رهایی اقتصاد ایران از وابستگی به عایدی های های نفتی بوده است.

مرکز فروشگاهی سیاسی دولت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سه اقدام مهم مالیاتی دولت به روایت سخنگوی دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه اقدام مهم مالیاتی دولت به روایت سخنگوی دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید