خاتمه برداشت میوه خندان از باغ های مشهد

به گزارش مرکز فروشگاهی، برداشت پسته خندان از باغ های مشهد روزهای پایانی خود را سپری می نماید.

خاتمه برداشت میوه خندان از باغ های مشهد

امیر عباس وجدانی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد اظهار کرد: عملیات برداشت محصول پسته از سطح 3575 هکتار از باغات این شهرستان سرانجام یافت.

وی بیان نمود: در راستای اصلاح ونوسازی، بهبود عملکرد، مدیریت مصرف سموم وکود های شیمیایی، اصلاح سیستم آبیاری، انجام عملیات گرده افشانی مصنوعی از طریق باغداران فعال، اجرای کلاس های آموزشی پسته در سطح شهرستان، اجرای عملیات سرشاخه کاری و اجرای عملیات نصب فرمون و کارت زرد و استفاده از سرکه و آبشویی در مبارزه با پسیل به منظور کنترل آفات از مهترین اقدامات موثری است که انجام گرفته است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد اذعان داشت: مهمترین مرحله پس از عمل آوری محصول پسته، برداشت به موقع محصول است. زمان، فاکتور بسیار مهم و موثری در این مرحله بوده و مانع از ایجاد و توسعه محصولات بی کیفیت و نامرغوب در بازار مصرف خواهد شد.

وجدانی توضیح داد: به طور کلی زمانی که 70 تا80 درصد پوست روی پسته به راحتی از آن جدا شود عملیات برداشت محصول آغازمی شود و پسته فراوری شده بوسیله کارگر و با دست از درخت چیده شده و پس از جمع آوری جهت فرآوری به واحد های ضبط پسته ارسال می شود.

وی اضافه نمود: با توجه به افزایش حجم فراوری پسته و احتیاج به فرآوری حجم زیاد پسته تر در مدت زمان محدود برداشت، در ترمینال ضبط پسته پوست گیری، خشک کردن و جداسازی پسته از طریق ماشین آلات انجام می گیرد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد اظهار کرد: در سالجاری یک ترمینال ضبط پسته مجوز دار با ظرفیت فراوری 5تن در هر ساعت در فصل برداشت درشهرستان مشهد در حال فعالیت می باشداین واحد ضبط ترمینال برای 10 نفراشتغالزایی کرده است.

وجدانی از جمله کشت های کم آب طلب در شهرستان مشهد را ترویج باغات اصولی پسته و کشت گیاهان دارویی مطرح کرد و گفت: مهمترین ارقام پسته شهرستان مشهد فندقی، اوحدی، احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و بادام سفیدی است و اندازه 1400 تن پسته خشک در شهرستان با میانگین عملکرد 1160 کیلوگرم در هکتارپسته خشک از باغات پسته برداشت شد.

وی ادامه داد: این محصول مالی توانسته است در مرحله برداشت در هر هکتار 1 نفر ثابت و 15 نفر فصلی را در این منطقه مشغول به کار کند.

منبع:فارس

مرکز فروشگاهی خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خاتمه برداشت میوه خندان از باغ های مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه برداشت میوه خندان از باغ های مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید