اصول کارتن سازی

به گزارش مرکز فروشگاهی، صنعت چاپ و بسته بندی صنعتی بسیار گسترده و مجذوب کننده به شمار می آید. این صنعت خدمات متعددی دارد که هرکدام در جایگاه خود اصول و قوانین خاصی را داراست. یکی از این خدمات کارتن سازی است. کارتن سازی زیر مجموعه صنعت چاپ و بسته بندی بوده و به عنوان یک خدمت، اصول فراوری خاص خود را دارد. کارتن ها اکثرا در حمل و نقل و بسته بندی بکار می روند. از نمونه فراوریات این صنعت می توان به فراوری کارتن پستی، کارتن های حمل ظروف و … اشاره نمود. به طور کلی، کارتن ها در دسته بندی محصولات اصلی صنعتی قرار دارند و ممکن است در انواع طراحی ها و سایزبندی ها فراوری گردد. اما موردی که همیشه ثابت است فراوری سه لایه آنهاست. عمدتا این محصول از سه لایه کاغذ ساخته می گردد که دو لایه رویی و زیری آن کاغذ لاینر یا صاف است. برای لایه های میانی از کاغذ کنگره دار یا فلوتینگ استفاده می گردد.

اصول کارتن سازی

عوامل تاثیرگذار در کیفیت کارتن

مواد اولیه کارتن سازی

صنعت کارتن سازی نیز همچون تمامی صنعت های فراوریی مواد اولیه خاص خود را دارد. مرغوبیت بالای این مواد است که کیفیت محصول نهایی را تضمین می نماید. کاغذ اصلی ترین ماده اولیه فراوری کارتن است. مواد اولیه کارتن سازی در دو دسته بازیافتی و شیمیایی قرار می گیرند. این مواد بر اساس نوع محصول فراوریی انتخاب می شوند. اصولا قیمت مواد اولیه بازیافتی مقرون به صرفه تر از نوع شیمیایی آن است و در کارتن هایی مورد استفاده قرار می گیرند که احتیاج به داشتن کیفیت بالا نیست. برای مثال کارتن اسباب کشی با کارتن مورد استفاده در بسته بندی مرسوله پستی از نظر کیفیت فرق دارد.

کارخانه فراوری نماینده کارتن

همانطور که می دانید کارخانه ها و کارگاه های بسیار زیادی هستند که در زمینه کارتن سازی فعالیت می نمایند و مطمئنا بین آنها همچون هر صنف صنعتی دیگر رقابت وجود دارد. به همین دلیل فراورینمایندگان همیشه در تلاشند که در مجموعه خود از جدیدترین و بروزترین دستگاههای صنعتی استفاده نمایند. وجود دستگاه های پیشرفته و فوق حرفه ای همچون مواد اولیه با کیفیت، معین نماینده کیفیت کارتن فراوریی است.

مراحل کارتن سازی

اطلاع از احتیاج مشتری

اولین مرحله از فراوری کارتن شناخت احتیاج مشتری است. باید به اصل توجه داشت که احتیاج مشتری و عملنمودهای مورد انتظار از بسته بندی چیست. در این حالت است که می توان نوع و کیفیت کارتن های فراوریی را معین کرد. بنابراین فراورینمایندگان در ابتدا احتیاج مشتری را شناسایی نموده و سپس کار نهایی طراحی روی بسته را انجام می دهند.

ارجاع برنامه فراوری به واحد فراوری

پس از سپری کردن مرحله اول و شناخت احتیاج مشتری جزئیات معین شده در ارتباط با برنامه فراوری به واحد فراوری ارجاع داده می گردد. در این واحد نوع ورق مقوا مخص شده و نسبت به نوع معین می گرددکه در فراوری از ضایعات کاغذ استفاده گردد یا پالپ چوب. سپس خمیر کاغذ ساخته شده وسایزهای مورد احتیاج روی انها اعمال می گردد. در ادامه گنگره دار کردن و چسباندن کاغذ انجام گرفته و سپس از کارخانه کاغذسازی به واحد فراوری ورق و مقوای کارتن ارسال می گردد.

معین کردن دستگاه

اینکه چه نوع دستگاهی مورد احتیاج است پس از طی کردن مرحله اول و دوم معین می گردد. یعنی بعد از اینکه نوع سفارش معین شد دستگاه مناسب انتخاب شده و فرایند فراوری را به مرحله تهیه کارتن می رساند. این مرحله امکان دارد در یک خط فراوری پیوسته و یا از طریق دستگاه مجزا انجام گردد. فرآیند معمولا با چاپ آغاز می گردد.

چاپ و برش کارتن

مرحله نهایی فراوری، فرآیند چاپ و خط، برش دادن، دایکات کردن، لبه چسبانی و تا کردن ورق کارتن است. سپس از گذراندن تمان این مراحل محصول آماده شده به آدرس خریدار ارسال می گردد.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد صنعت چاپ و بسته بندی صنعتی بسیار گسترده و مجذوب کننده به شمار می آید و کارتن سازی یکی از این بخش هاست. این صنعت به عنوان یک خدمت، اصول و مراحل فراوری خاص خود را دارد. که بر اساس این اصول فراوری شده و به مرحله فروش می رسد. کافیست هدف و احتیاج مشتری برای فراورینماینده معین گردد. مابقی مراحل فراوری به سادگی پیش خواهد رفت. در اینصورت محصول فراوریی دقیقا همان محصولی خواهد بود که بازار به آن احتیاج دارد.

منبع: اتاق

به "اصول کارتن سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول کارتن سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید