این قنات را جن ها و دیوها ساخته اند

به گزارش مرکز فروشگاهی، حتما داستان قنات قصبه گناباد را شنیده اید. این قنات ساخته ای بزرگ، هزارتو، تاریک و مخوف است. این بنای بسیار قدیمی در دل زمین، به نظر نمی رسد که ساخت دست بشر باشد. آن هم در شهر گناباد!

این قنات را جن ها و دیوها ساخته اند

از قنات قصبه گناباد ایران صحبت می کنیم که در بخش مرکزی شهرستان گناباد واقع شده است. طبق افسانه ها در میان پیچ و خم قنات قصبه، سرزمین جنیان قرار گرفته است و هر انسانی که راه ورود به آن را کشف کند اموالش را تصاحب می نمایند. در ادامه با ما در مرکز فروشگاهی همراه باشید تا از رمز و راز این قنات عجیب سر در بیاوریم.

آیا قنات قصبه گناباد ایران را جن ها حفر نموده اند؟

این قنات که در بخش مرکزی استان خراسان و در گناباد قرار گرفته است، مرکز داستان های عجیب و غریب و جور و واجور فراوانی است.

اهالی قنات قصبه گناباد و همسایگان این قنات می گویند که براساس شنیده های محلی شان که از زمان های قدیم نیز رایج بوده است نام شهر گناباد خراسان در اصل جن آباد بوده است و در طول زمان تلفظ آن به صورت جناباد و بعد از آن به صورت امروزی آن یعنی گناباد، درآمده است.

از اهالی قدیمی گناباد که از ابتدا حتی پدرانشان نیز در این محل زندگی می نموده اند همگی متفق القول درباره این قلعه می گویند: بزرگ ترهای ما همواره می گفتند که ساخت این قنات به این عمق، از دست فرزند آدم بر نمی آید و ما شک نداریم که این قنات را نیروهایی فراتر از بشر ساخته اند.

قناتی مملو از ارواح سرگردان

دسته ای دیگر از افراد بر این باورند که به دستور پادشاه، مردان را وادار به حفر قنات می کردند. به خاطر شرایط سخت و سخت و نبودن هوای کافی تعداد زیادی از آنان هنگام حفر و لایروبی کشته شدند و هیچ اثری از آن ها باقی نماند.

آن ها با لباس های سپید مانند کفن به داخل قنات می رفتند زیرا همواره احتمال آن وجود داشت که زنده بر نگردند. این مردان تبدیل به ارواح سرگردانی شدند که در میان این تونل ها زندگی می نمایند.

استفاده ابزاری از دیوها

بعضی دیگر از افسانه ها می گویند پس از احتیاج بسیار مردم به آب، شخصی به نام طاهر آب شناس راهکاری برای حل مشکل پیدا کرد. او به دیوها دستور داد مجرایی بنمایند و از بالادست به سمت پایین دست آب را راهنمایی نمایند و قنات از آن جا به وجود آمد.

حقیقت قنات قصبه

تحقیقات نشان می دهد که قدمت قنات قصبه به حدود دو هزار و پانصد سال قبل بر می شود و مصادف است با ورود آریایی ها به ایران اما نظریه های دیگری مبنی بر 7000 ساله بودن آن نیز وجود دارد، البته برای اثبات آن ها تحقیقات بیشتری احتیاج است.

این قنات نشان دهنده بی آبی منطقه در گذشته دور است. اگر به تماشا جاذبه های ایران علاقه دارید، مطلب ابیانه تنها روستای سرخ ایران را بخوانید.

قنات قصبه طولانی ترین و قدیمی ترین قنات دنیا است. این قنات بعد از گذشت تمام این سال ها هنوز هم آب مورد احتیاج شهر را تامین می نماید. پس از کوشش های بسیار در سال های اخیر، ایران پیروز شد قنات قصبه را در لیست آثار یونسکو ثبت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب گردشگری ترسناک مطلب از غروب تا طلوع نباید به این قلعه بروید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "این قنات را جن ها و دیوها ساخته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این قنات را جن ها و دیوها ساخته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید